torsdag 7. oktober 2010

Torsdagstur til Glomdalsvatnet og Marmorslottet!

Meg og tur-gutta! Ja, i dag dro vi på tur. Tulledama, som ungdommen bare ikke synes er tulledama, men til dels også ganske teit... tja, de kan nå le av henne også... Tulledama som er ganske teit; det er meg!!! ;-)

Tre cacher å logge, en å flytte, en å ta koordinater til og en å legge ut! Stor matpakke og masse kakao! Enkelte små regnbyger, sol og generelt prima høstvær!!!

Mange vakre farger i naturen i dag, og generelt denne høsten. Klare farger! Rødt, gult, orange, brunt.... Jeg fikk knipset mange fargerike bilder, mens de andre klaget på hvor treg jeg var... Ja, men... "Gå videre!!!" .... ;-)

Elven ned fra Glomdalsvatnet hadde stor vannføring i dag. Mye regn det siste døgnet har nok forårsaket mye smeltevann fra Svartisen. Derav det turkisblå vannet i elva. Et spektakulært skue! Du ser så vidt i Svartisen midt i øverste del av bildet. Glomdalsvatnet ligger nedi kløfta til høyre.

Plutselig åpenbarer det seg, Glomdalsvatnet. Der fremme i dalen. Siden vi hadde hatt vår "Glomdalsvatnet"-cache liggende så skrekkelig lenge, var det noen andre som hadde lagt ut en der. MEN heldigvis ikke der vi ville ha den, og i tillegg hadde vi sånn flaks at det var godkjent avstand fra vår til den som var der fra før!!! LYKKE!!! Så nå finnes det TO cacher der inne. Vår er plassert i nærheten av Ranatrasken klippet til DNT Rana, den andre drøye 170 meter fra dette stedet.

Regnbuen, eller den optiske illusjonen som jeg pleier å si, den var bare fabelaktig tydelig i dag. Så den flere steder og i flere formasjoner. Morro å se en hel 180 graders bue! Det er ikke så ofte!

Regnbuen kommer ned på andre siden av vatnet. Fabelaktig. Glomdalsvatnet var virkelig fint i dag!

Vel hjemme igjen spiste vi lapskaus som hadde laga seg selv ferdig mens vi var på tur. Nå er småfolket klistret forran hver sin data eller tv-skjerm, nydusjet og veldig glade for å være hjemme igjen! Men det er godt å ha vært på tur, det er alle enige om. Selv om motforestillingene var mange før vi la i vei... "Dagens ungdom, altså!!!" (Eh...)

Håper alle får en fin kveld.

Takk for oppmerksomheten!

6 kommentarer:

  1. Wow.. for noen flotte bilder av regnbuen! Herlig :)

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sannt?!?! Helt fabelaktig!!!

    SvarSlett
  3. Bildet av elva og bildene av regnbuen var bare helt herlige! Men ingen bilder av Marmorslottet???

    Klem :)

    SvarSlett
  4. Niks bilder av Marmorslottet... er litt skummelt å gå helt ned når det er så sleip og glatt, så vi får ta det en dag det ikke regner. Bor bare en halv time fra stedet, så jeg skal komme tilbake med bilder!!! Har ett på FB'en min som er fint.

    http://www.facebook.com/profile.php?id=1047020229&v=wall&story_fbid=119536014770943&il=0&notif_t=feed_comment_reply#!/photo.php?pid=1819936&id=739155659

    Men det er jo tatt i 2008!

    Skal komme med et blogginnlegg med mange bilder når jeg legger ut EarthCachen min på Marmorslottet!!! OK?!?!

    Hadde det ikke vært mørkt hadde jeg stima i retur for å ta bilder.... I morgen?

    SvarSlett
  5. Det ser bare så utrolig vakkert ut der!!! Må dit, bare må dit! :)

    Det er helt i orden det, ta det neste gang du er der, ikke noe stress :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!