torsdag 27. november 2014

Jeg filosoferer; "This way or that way"!

"This way or that way".
Ganske logisk, men av og til er det greit å bli minnet om at pil til høyre faktisk er veien til høyre og at pil til venstre faktisk er veien til venstre.

Hva i all verden jeg skriver om egentlig? Jo, dere skjønner det at jeg er i det filosofiske hjørnet for tiden...

Poenget er at i livet har vi så mange valg, valgene vi tar får utfall og konsekvenser. Hva om vi hadde fulgt pila til høyre i stedet for pila til venstre. Hva hadde skjedd da?

Men det får vi aldri vite, for har vi valgt det ene, så vil aldri utfallet av det andre vise seg. Ikke engang om vi går tilbake til veiskillet og velger den andre veien, for da er forutsetningene for veivalget endret, med oss i bagasjen har vi utfallet og konsekvensene fra det tidligere valget. Noe som påvirker hvordan det går om vi velger den andre veien.

Jeg kom til å tenke over hvor mange valg jeg gjør i løpet av bare en eneste dag. Det er ikke få. Beviste, ubeviste, gjennomtenkte, spontane, viktige og uviktige valg. Hele tiden kan jeg velge, enten slik eller slik.

Alder gir livserfaring, livserfaring gir større sjanse for å gjøre gode valg. Rett og slett fordi vi ut ifra tidligere valg har gjort oss opp en mening og erfaring. Hvis vi vil ha øynene åpne, kan vi resonere oss frem til ett mulig utfall og velge deretter.

Jeg begynte å la tankene spinne omkring dette når jeg våknet i dag. Etter endt nattevakt våknet jeg kl 13. Jeg har helt klart sovet for lite, men siden jeg nå har fri til tirsdag, vil konsekvensen av å krølle meg sammen og sove noen timer til bli at jeg ikke får sove i kveld.... Erfaringsbasert valgte jeg å stå opp. Dagens første veivalg.

Videre utover dagen skal jeg velge hva jeg skal lage til middag, om jeg skal bake brød i dag eller vente til i morgen. Jeg skal velge om jeg gjør helgehandlingen i dag eller ta den i morgen. Heldigvis har jeg ingen store viktige veivalg i dag, bare en masse små og relativt ubetydelige valg. Men alle disse valgene har konsekvenser.

Hva jeg lager til middag gir utfall i om gutta blir fornøyd eller ikke (de blir nå stort sett fornøyde, da...). Om jeg baker brød i dag, så slipper jeg i morgen (det er tomt så det må gjøres i dag eller i morgen). Tar jeg helgehandlingen i dag, da kan jeg handle i fred og ro, dermed slippe handlekaoset på butikkene i morgen.

Hva jeg velger burde vel dermed være opplagt, men det er det ikke, for noen ganger velger heller ikke jeg minste motstands vei....

Har du tenkt over hvor mange av livets veivalg vi gjør i løpet av bare en dag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!