lørdag 3. september 2016

Esøya, siste stoppested - båtferien 2016!

Etter en fin kveld på Ylvingen våknet vi til strålende sol. Vi bestemte oss for å gå innom Esøya på vei hjem. Der spiste vi en sen frokost.

Rundstykkene hadde vi stekt i den veldig snedige "stekeovnen" for bruk på gassovnen i båten. En utrolig oppfinnelse. Tenk å kunne spise ferske rundstykker på båttur!




Øya har 2 geocacher som er lagt ut av "Bærgælive", mange lurer på hvem som skjuler seg bak det nicket... nå er det veldig enkelt; det er meg og Lasse, når vi cacher som ett team ombord i "Sjølvelive". Navnet "Bærgælive" kommer fra jolla som henger på slep... Alle cachene som er logget, er logget med bilder, til nå er det blitt ett flott album bestående av 48 cacher. Link til "Bærgælive" sin profil, klikk på fanen "Gallery".  Vi logger selvsagt ikke FTF på de cachene som er lagt ut under dette nicket, men når de er logget... da gjør vi nok det. Andre geocachere får mene hva de vil om den saken ;)

Etterpå rodde vi en tur og gikk i fjæra. Mange snodige ting å finne der. Vi rodde også rundt den lille holmen som henger sammen med Esøya. Til vår store overaskelse fant vi en masse inskripsjoner i klebersteinen på vei rundt der også.

Disse inskripsjonene må man sjøveien for å kunne se. Etter alle turene her var vi ikke klar over at de fantes, så det var veldig moro å finne dem. Disse er langt mer slitt en de andre vi har funnet. Her har nok vær og vind gjort litt slipearbeide de siste 150 årene.

Til og med noen soler fant vi risset inn i bergveggen. Denne var den største og mest tydelige.

En annen kuriositet var blåklokkene som klorte seg fast i en bergsprekk.

Esøya er blitt ett av våre absolutt favorittsted her i nærområdet. Historie har alltid interessert meg og her er det mye historie, helt tilbake til steinalderen.

Etter 3 uker ombord i båten la vi kursen tilbake til Forvik. Lasse skulle tilbake på jobb, mens jeg skulle bruke den siste ferieuka på å ta imot ungdommen som flyttet inn hos meg og Kristian.

Hjemme ble jeg møtt av 3 spente 18-åringer. Nytt skoleår stod for døren. Kristian hadde nettopp kommet hjem etter ei uke på Kreta sammen med to kompiser og var strålende fornøyd.

Vi har fått ei kjempetrivelig jente som har flytta inn i sokkelleiligheta og en kjempetrivelig gutt som har fått hybel på gammelrommet til Nikolai. Jeg storkoser meg med å bo i kollektivet vi har fått her. Ungdom er fantastisk! Jeg og Lasse har flytta inn på det 6 kvadrat store gjesterommet, men det fungerer greit når vi oppholder oss her på Mo. På Forvik er jo huset helt fritt for ungdom, så vi får både i pose og sekk.

Jeg takker for følget denne ferien og for alle de hyggelige kommentarene jeg har fått på Facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!