onsdag 1. mai 2013

Havrekjeks!

I går tenkte jeg litt på hvorfor i all verden vi bare lager småkaker til jul?!?! Så jeg fant ut at jeg skulle lage noen havrekjeks. Jeg hadde en pose med havregryn i kjøkkenskapet og havregrøt vil vi aldri komme til å lage. Så jeg satte i gang.

Noen oppskrift hadde jeg ikke, men jeg laget til passe doser av havregryn, mel, smør, sukker (fikk brukt noe av det brune sukkeret mitt, som aldri ellers blir brukt), bakepulver, natron, 2 plater kokesjokolade og så måtte jeg spe på med litt vann for å få høvelig konsistens på deigen.

Jeg lot deigen stå et par timer. Så rullet jeg den ut til 2 pølser, det ble mye deig, ca 3 cm tykk og skar opp i litt over 1 cm tykke skiver. 18-20 på hvert brett, stekte på 175 grader til de var gylden brune. Mens de stekte fløt de utover til å bli ca 4-5 cm, akkurat passe.

Etter at de var avkjølte, hadde jeg 56 sjokoladehavrekjeks... men bare en liten stund, for de var gode - ergo forsvant de fort, en etter en... ;)

Godt å ha en kakeboks full av kjeks til kaffen, hvis noen skulle stikke innom!

Jeg håper alle får en kjempefin 1. mai!!!
PS! Husk å lese av strømmen i dag... ;)

1 kommentar:

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!