onsdag 13. juli 2016

Ny tur til Bogn og BMT #1001!

Da har jeg, Una og Mira vært på en ny tur til Bogn og logget noen cacher i BMT #1001-trailen. Vi dro søndag og hadde nydelig vær både søndag og mandag.

Vi kjørte opp mot Gilten, her fant vi ett flott sted å sette opp teltet. Ved cachen; BMT #588. Her har tydeligvis stått to campingvogner tidligere. Ergo godt tilrettelagt campsted; flatt og med både benk, utedo, bålplass og ved.

Etter å ha satt opp teltet gikk vi nedover veien og logget 6 cacher, før vi snudde og gikk tilbake. Laget bål og spiste litt mat. Klokka var da blitt 22 og sola gikk ned.

Una gikk i teltet og la seg, mens jeg og Mira satt ute og kosa oss til langt over midnatt.

Mandag våknet vi tidlig til strålende sol. Planen var å gå en strekning å logge cacher, jeg hadde behov for å tusle litt. Det er blitt lite fjellturer i år i og med kjøp av båt og andre prioriteringer.

Vi kjørte til BMT #629 og logget 16 cacher til fots. 22 grader er varmt for Mira og Una som ennå har mye vinterpels, så det gikk sakte med dem også.

Til tross for varmen hadde jeg bukse og ullgenser på meg, det blir alt for vondt å logge cacher inni grantrærne med bare armer og føtter....

Omgivelsene er nydelige over alt hvor man ser. Noen få multer er blitt modne. Jeg tror ikke det blir noe veldig godt multeår i dette området, men de jeg så var store og gode.

Etter vandringen til fots fortsatte vi med drive-inn caching noen timer. Dagen ga uttelling i 69 logginger. Deriblant en D5/T5 som gjorde meg sørgelig bløt på beina... Ett par DNF måtte jeg også bare godta, sannsyneligvis fordi jeg var sliten og ikke leta godt nok.

På kvelden hadde jeg egentlig planlagt å gå til ei av Statskog sine koier og overnatte der, men ved 20 tiden kom ett kraftig regnskyll og jeg droppet det. Kanskje på neste tur?

Som dere ser av bildene; det er vakkert!

PS! Bildet av fossen er tatt på vei hjem igjen, på ett sted hvor vi kjørte av for å både logge en cache og ta en kaffe/matpause.

De aller fleste fjellvannene her oppe i Bogn er dekket med store området med vannliljer; verdens vakreste blomster, etter min mening. Ørreten hoppet og spratt. Dumt at jeg ikke hadde med fiskestang når vannet var så levende.

Tirsdag fikk jeg tatt 14 cacher før det ene kraftige regnskyllet overtok etter det andre. I plaskregnet logget jeg en cache til før jeg bestemte meg for å avslutte og kjøre nordover igjen.

Totalt 91 cacher ble logget på denne turen og jeg nærmer meg totalt 4300 funn. En ting som er supert med geocaching; man kommer til mange flotte steder som man nok aldri ellers ville funnet.

Nå er jeg på vei hjem til arbeidshelg og rydding av hus... sommeren er tiden hvor det aldri blir helt ryddig hjemme, men jeg må ta noen skippertak innimellom...

3 kommentarer:

  1. Ser kjempefint ut! Er det lettgått terreng, eller er det mye småstier og opp og ned?
    Jeg smiler alltid for meg selv og tenker på deg når jeg ser vannliljer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ett veldig fint område. Masse steder for telt og bobiler. Cachene ligger stort sett langs vei som er godt kjørbar og fine å gå langs. Terrenget er rimelig flatt. Få stier i de områdene jeg har vært i. Foreløpig er det vel bare en del av trailen hvor vi har gått langs en sti, men innimellom har vi gått deler av trailen, selv om det er bilvei og mulig med drive-inn caching.

      Den delen av trailen som er helt utenfor vei og sti er geoarten RAVN. Der skal terrenget tidvis være bratt og veldig mye opp og ned. Vi gleder oss til å ta den, men planlegger å ha med telt og gå den i en tur med 3 overnattinger. Det er liksom ikke noe poeng i å ha det travelt i så flott landskap.

      Vannliljer, ja, er de ikke nydelige?!?!

      Slett
    2. Takk! Godt å vite i tilfelle vi skal i de trakter en eller annen gang :)

      De er superfine! Og så ble de ekstra spesielle for meg når jeg fant ut at du er glad i de <3

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!