torsdag 2. februar 2017

Tur til nordkysten av Gran Canaria og videre over fjellene!

Jeg hadde veldig lyst til flere ting på denne turen; få litt sol og varme, gå i snøfritt landskap, vise Lasse øya og få logget så mange EarthCacher som mulig. Dermed kjørte vi til nordkysten på mandag og så langt som vi kom før veien var stengt på vestkysten.

Første stopp på turen var i Arucas. Her skulle vi være turister og få omvisning på romfabrikken; Aruhcas. Vi fikk guiding sammen med en gruppe bussturister fra Sverige og Finland. Moro å se hvordan rom blir produsert - og ikke minst få handlet inn den spesielle rom'en som jeg alltid pleier å kjøpe når jeg er her. Hvor i all verden ellers kan man kjøpe 4 liter god rom til 335,- norske kroner?!?!

Etter å ha vært en tur i El Risco, hvor vi ikke kom videre på grunn av stengt vei, snudde vi og kjørte tilbake til Gáldar og opp i fjellet. Landskapet er spektakulært, fjellene er store og det er bratt ned til dalførene. Veiene snirkler seg opp og ned.

Å logge EarthCacher tar tid. Vi skulle finne svarene på 7 stykker denne dagen. To av dem hadde jeg funnet før, så der ble det raske stopp. På de andre ble det litt spekulering før vi hadde svar.

EarthCacher omhandler hvordan jorden ble laget. På de forskjellige stedene skal man gjøre observasjoner og finne svar på spørsmål. Lærerikt og interessant, men også vanskelig innimellom. Likevel tror vi at vi har funnet greie svar på de fleste.

På vei ned mot Maspalomas stoppet vi flere steder for å se på de nydelige mandeltrærne. Dvs. jeg er vel mest interessert i dem, men heldigvis orket Lasse å stoppe på flere steder. Er de ikke nydelige? Ellers nakne trær, nesten helt uten blader, bare fulle av disse små blomstrene.

Vel tilbake på hotellet satt vi på verandaen og så på solnedgangen før vi gikk over veien og fant ett sted å spise middag. Utrolig godt å slippe å ha på boblejakke eller varmekjeledress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!