torsdag 9. mars 2017

Skistua, Ranatraskentur #1🌲

Det var på tide å komme i gang med Ranatrasken 2017. Tradisjon tro ble skistua i Mofjellet den første turen.

I år har jeg bestemt meg for å tegne opp på kartet hvor turene starter og ender. Så på kartet til venstre ser dere (A) parkeringsplass og (B) klippepunkt.

Det var blitt fredag ettermiddag før vi gikk. Jeg antok stien opp til Skistua var såpass hard at det ikke ville være noe problem for hårballen, Mira, å gå her. Med hennes pels er det et problem med snø/isklumper mellom potene,

Vi starta fra parkeringsplassen på Anleggshammeren og tuslet oppover veien. Ting tar tid når hårballene skal snuse på alt mulig, men etter hvert kom både Mira og Una seg i siget og løp i forveien.

Utrolig nok hadde folk kjørt med bil opp veien til der skiltet: "Skistua 1,5 km" står. Men vi gikk. Stein hard og fin sti å gå på hele veien. Jeg tror det ville vært slitsomt å gå på ski her siden det var så hardt og så mange fotspor.

På skistua ble hårballene "tvunget" til fotografering. Mira fikk fjernet isklumper fra potene og vi startet på tilbaketuren. Hver 500 meter var det stopp for å fjerne flere isklumper. Vi må finne en løsning på det problemet... Potesokkene faller bare av forlabbene, så det duger ikke.

Vi traff bare en dame (på ski) etter to hunder. Jeg måtte si til henne; "At du tør" for de hundene kunne virkelig dra - og hun bremsa og bremsa. Men hun lo og sa at det gikk bra. Hun virka til å være vant til dette, hundene også.

Ved Skistua var det et par som hadde bål og kosa seg.

Jeg klippa Ranatraskenkortet ved 18-tiden. Himmelen hadde nydelige farger i solnedgangen og med friske 10 minus ble det en fin tur til tross for at jeg fikk stivfrossen rumpe. he, he...

Å gå til Skistua fra Anleggshammeren er 3 km en vei. De første 1,5 km er slak oppoverbakke, så flater det ut og er nesten helt flatt det siste stykket. Man bruker ca 45 min til 1 time opp. Lett terreng å gå i. Nydelig utsikt over Mo i Rana når man kommer opp på flata.

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med årets første klipp! Satser du på alle klippene i år?
    Har du prøvd med potefett eller lignende på Mira? I "rett" føre kan Nairo også få snøklumper under potene, vi bruker en spray som heter Strandbodarnas Impregnering, og den fungerer bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. De siste årene har jeg hatt som mål å ta alle klippene, men det har skåret seg. Derfor blir nok årets mål å ta så mange som mulig. Så får jeg se hvor langt jeg kommer.

      Jeg brukte potevoks i går og i dag, det har fungert bra på potene. Nå er utfordringen resten av pelsen. Siden hun er litt langhåra nå, så får hun snøballer på lårene og magen. Plagsomt, men kanskje jeg skal prøve med spray der? Husker du hvor du kjøpte den?

      Slett
  2. Hovedsaken er jo å kose seg på hver tur, men det er jo litt stas å klare alle også.

    Jeg har helt sikkert kjøpt sprayen i Sverige. Et kjapt googlesøk gir meg ihvertfall en haug med svenske nettbutikker som selger den, så hvis du ikke finner den i noen norsk nettbutikk, er det sikkert noen svenske som sender til Norge. Hvis jeg skal over grensa, kan jeg jo sende deg en sms og høre om jeg skal kjøpe for deg, men det går antagelig kjappere hvis du bestiller den selv, da jeg sjelden er i Sverige for tiden.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!