torsdag 18. januar 2018

Test av Osprey Xena 85 ryggsekk!

I oktober fikk jeg en henvendelse fra Osprey Europe om jeg kunne tenke meg å teste den nye Xena tursekken deres. Vanligvis takker jeg nei til slike forespørsler, men å finne en god tursekk er en utfordring, så jeg tenkte; Hvorfor ikke?

For to år siden kjøpte jeg den forrige versjonen av denne sekken. Valget falt da på Osprey Xena etter å ha prøvd mange andre merker.

2018 versjonen av Osprey Xena 85 kommer i to farger; mørk grønn og mørk lilla. Jeg fikk tilsendt den i lilla. Her er link til Osprey Europe sin beskrivelse av sekken.

Det første jeg la merke til var at sidelommene og lommen forran på sekken hadde fått skikkelig regnstoff, i stedet for mesh-stoffet som er på min gamle.  Det er bra, for mesh-stoffet holder ikke vannet ute, så alt som var i disse lommene ble søkk vått. Slik blir det ikke på 2018 modellen.

Justeringen av bæresystemet, slik at det passet til min rygg, var veldig enkelt. Jeg kan fortelle dere med en gang; Når jeg har sekken på, føles det som om den er laget for min rygg. Da selv om den er tungt pakket.

Selve sekken veier bare 2,25 kg, til tross for at den rommer 85 liter. Den er med andre ord kjempelett.

En ting jeg umiddelbart savnet på 2018 versjonen var muligheten til å ta av topplokket og bruke det som rumpetaske. Svaret fra Osprey når jeg spurte om dette var;
"Dette ble fjernet fra den nye XENA siden det ikke ble brukt av så mange og økte vekten på sekken. Osprey følte at det var viktigere å investere i et bedre bæresystem som alle har nytte av."
Jeg var nok blant de få som syntes det var kjekt med rumpetaska, men etter å ha brukt sekken en stund så har de min fulle forståelse, bæresystemet er blitt suverent!

Siden det går ann å ta av lokket er det fullt mulig å bruke det som liten sekk bare ved å slå en knute på reimene og hive den over skuldra. Prima!

Til min store glede, sånn når jeg tok av lokket, så har den nye XENA et lokk under det store. Det gjør at sekken er en fullverdig, tett sekk, selv om lokket er tatt av. Slik er det ikke på den gamle.

Dette gjør at dette er en fin-fin sekk å bruke som dagstur-sekk også. Den store 85 liters sekken kan rett og slett gjøres liten!

Jeg har hatt sekken veldig tungt pakket på flere turer. Selv når den er pakket for teltovernatting med alt nødvendig utstyr er det ikke plassproblemer. Glidelås i sidene og bunnen i tillegg til åpning i toppen gjør at alt som er i det store rommet er greit å få tak i, uten å måtte ta alt ut.

Bilde fra Osprey Europe.
Jeg har også prøvd å pakke sekken "feil", dvs at jeg har hatt masse ved i sekken (man må jo lage bål), og puttet tunge og lette gjenstander litt her og der. Det har veldig mye å si for bærekomforten hvordan sekken er pakket, så å pakke den feil er den ultimate testen. Jeg skal ikke påstå at jeg ikke merket feilpakkingen, men det gjorde ikke utslag i vond rygg, skuldre eller nakke.

Bilde fra Osprey Europe.
Når jeg har pakket den riktig har jeg nesten ikke merket at jeg hadde den på ryggen, selv med tung last. Det er en veldig viktig egenskap på lange turer.

På hoftebeltet er det lommer på begge sider. Disse er jeg blitt veldig glad i, for de gri rask tilgang til, og bortpakking av, f.eks. fotoapparat og mobil. 2018 modellen har en suveren oppgradering av disse; mesh-stoffet er byttet ut med regnavstøtende stoff, så nå må ikke alt pakkes i poser før det legges i lommene.

Jeg pleier å irritere meg over lange reimer og snorer som henger og slenger rundt på sekkene. Det virker som om Osprey har tenkt på dette, for den nye XENA har ingen reimer som bare blir i veien (forbedring fra 2016).

Inni sekken er det mulig å dele av slik at det blir 2 rom, det er "soveposerommet" nederst i sekken som da blir avdelt. Selv synes jeg det er suverent at det er mulig å åpne slik at sekken bare er ett stort rom.

Sekken er klar for drikkesystem (ekstrautstyr). Jeg må innrømme at jeg ikke bruker det. Jeg prøvde med drikkesystem på en gammel sekk, men det føltes bare dumt å bære på en masse vann, for elver, bekker og fjellvann er det mer enn nok av der jeg vanligvis er på tur.

Det er mange fester for isøks, vandrestaver og slike ting på sekken. Selv om jeg ikke har bruk for disse til det de er laget for, så er de kjekke for å henge andre ting i. Hundebånd f.eks. Jeg må også trekke fram noe som er veldig vesentlig; reimene som man kan feste teltet (eller reinskinnet) er faktisk så lange at man kan feste det uten å måtte bruke andre reimer eller tau. Det setter jeg stor pris på.

En annen ting som er veldig kjekt med disse sekkene er at det er store hemper i glidelåsene, så jeg trenger ikke ta av vottene for å få åpnet sekken. Det er suverent når det er kaldt.

Det jeg er spent på, som jeg ikke har fått testet, er hvor mye vann sekken tåler før innholdet blir vått. Jeg antar våren og sommeren vil gi svar på det spørsmålet.

Det er ingen tvil om at denne sekken blir mitt førstevalg på både små og store turer fremover. Jeg har ikke funnet noe dårlig eller irriterende med den, når jeg har hatt den med på tur de to månedene jeg har testet den. At muligheten til å bruke lokket som rumpetaske er borte, det kommer jeg nok til å savne, men at lommene har fått nylonstoff i stedet for meshstoff og at bæresystemet er helt utrolig bra, ja, det veier opp i massevis.

Som de aller fleste vet har det å ha en god tursekk stor betydning for turgleden. Når tursekken nesten ikke kjennes på ryggen, selv om den er tungt lastet, det gjør turen til en bedre opplevelse.

Osprey Xena 85, 2018 modellen, er en sekk for turglede!
Hvis du er en av de som må ha ny tursekk i år så anbefaler jeg deg å stikke innom ett av Osprey sine utsalgssteder og prøve Xena (eller herremodellen Xenith). Det kan hende du blir like imponert som jeg er.u

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!