mandag 31. desember 2018

Godt nytt år og takk for det gamle!




Årets siste dag og vi gjør oss klar for ett nytt år.

Jeg tror aldri jeg har opplevd ett år med så få lange turer. Likevel har jeg oppholdt meg ute det meste av tiden.

Jeg må trekke fram de to fineste.

Turen i Lofoten hvor vi gikk til Djevelporten og jeg klarte å krabbe ut på steinen høyt over bakken. Skrekk og gru, men for en flott tur. Fantastisk utsikt over ett magisk landskap.

Ei uke i Lofoten er alt for lite, så vi må absolutt tilbake en annen gang.

I tillegg er det turen jeg og Ruben hadde i Lomsdal Visten nasjonalpark. Knallkoselig tur i godt selskap. Ett frodig landskap, to par dager uten mobildekning, rett og slett balsam for sjelen.

Turene har blitt prioritert bort for å få satt i stand småbruket, skoge, dyrke jorda, ta imot dyr, restaurere og bygge nye driftsbygninger.

Det å kunne leve her, midt i naturen, føles helt fantastisk. Jeg må innrømme at det er stor stas å gå tur på eget land, mange km med eget land. Siden huset er så lite føler jeg at jeg er på hyttetur hele tiden. 

Status her pr i dag er ett fiks ferdig hjem uten innlagt strøm (badet er gammelt, men fungerer, så det tar vi etter hvert. Sauehuset er blitt flott. Ett hønsehus er fiks ferdig, ett mangler litt bordkledning og takdekke. Det første vaktelhuset er nesten ferdig. 11 da av eiendommen er inngjerdet.

Etter hvert skal vi bygge ett anneks og rive det gamle til stenderverket for å bygge om til vedskjul. Rekkefølgen for disse prosjektene er vi ikke helt enige om ennå.... Låven/fjøsen skal gjenreises. Nå vet ikke Lasse det ennå, men en eller annen uke han er så heldig å dra på jobb, skal jeg sette opp ett hønsehus til. Ei ukes tid er vel det som trengs.

Vi skaffer allerede mye av maten vår selv. På bildet ser dere produksjon av ca 6 kg kaviar. Vi har syltet og saltet, tørket og røkt laks og rogn.

Pr i dag har vi 13 sauer på småbruket. I tillegg har vi 13 høner og 2 haner. Vi har snakket om å få noen geiter og ett par slaktegris, men jeg vet nå ikke helt. Flere høner skal vi i alle fall ha. 

Jeg er overrasket over at folk setter så stor pris på å kjøpe egg rett fra småbruket. At de innser at frittgående høner her lever på en helt annen måte enn de såkalte frittgående hønene i industrien.

Som dere ser er jeg i gang med planleggingen av neste års grønnsakshage. Joda, jeg har gått "overboard" når jeg handla frø. Jeg trenger ett større drivhus. Det jeg satte opp i vår er fullt. Der er det druer, diverse blåbær og bjørnebær. Heldigvis har frøene flere års holdbarhet. Hvor mange poser? Tja, tørr jeg fortette det? Vel... 86 stykker....

Jeg har laget en del garn og håper etter hvert å kunne selge noe av det og produktene som blir laget. Saueskinn og hareskinn ligger i salt og skal snart garves. Det blir garantert varme tøfler og votter.

I dag øser regnet ned, det er grått og guffent. Snøfritt landskap og 7 plussgrader. Dyrene har fått sine tilsyn og jeg har marinert lammelåret som blir nyttårsmiddag.

Jeg ønsker dere alle en flott nyttårsfeiring og håper at det nye året blir supert for oss alle!

2 kommentarer:

  1. Riktig godt nytt år til deg og dine!
    Bedre med regn og plussgrader enn de fordømrade blå gradene, vel? ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!