søndag 2. desember 2018

Lefsebaking og lammerull!

Vinteren forsvant like raskt som den var kommet, heldigvis får jeg si, for jeg var slett ikke motivert for vinter.

Jeg hadde bestemt meg for å prøve å steke krinalefser, hvorfor ikke? Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Deig ble laget, omhyggelig kjevlet ut til passe størrelse (30 cm for å passe under lokket jeg hadde å klemme dem flate med), så ble de stekt på vår nyinnkjøpte takke.

Det tok tid, nesten hele dagen holdt jeg på. Pauser for å fóre sauene, se til høner og haner, flytte eggene i kjøleskapet (som omsider er på plass i forrommet i hønsehuset) tok jeg meg selvsagt tid til.

Dagen etter var det tid for krining, altså smøre "vaffelgugge" på den ustekte sia av lefsa. Jeg laga meg en sånn dings for å smøre det utover i mønster, og vet dere? Det gikk suverent. Mønsteret får jeg øve på neste gang.

Ny steking, i stekeovn denne gang. Det gikk raskt med hver enkelt, så jeg måtte passe på hele tiden. Stabelen vokste og jeg var riktig så fornøyd. Prøvesmakingen så langt lovet bra.

Jeg prøvesmurte bare en, siden jeg mangler det smøret jeg vil bruke. De ble knallgode!

Kjøttrulle er blitt sydd, kokt og pressa i en ledig morgenstund. Det er mange år siden jeg har gjort dette, men det gikk høvelig bra.

Før herligheten gikk i fryseren måtte jeg prøvesmake. Litt lite krydder, men ellers god.

Det er mulig jeg lager ei elgrulle en dag, men de neste dagene skal vi på tur og kose oss med å bare være ute.

Jeg håper så mange som mulig vil følge Solbakken Småbruk (link) sin side på FB.

Til slutt vil jeg ønske dere alle en riktig god 1. søndag i advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!