onsdag 5. januar 2011

Vanlig høflighet?!?!?!

Innimellom får jeg nesten "hakeslepp" av folks manglende folkeskikk. Jeg blir rett og slett imponert! WHY?!?! Jo, fordi det jeg trodde var høflighet, tydeligvis ikke er det!

Wikipedias definisjon på: høflighet
Høflighet (egentlig: «som sømmer seg ved hoffet») vil si at man snakker med sin aktelse, oppmerksomhet, årvåkenhet eller ærbødighet. At man iakttar de hensyn som skikk og alminnelig dannelse fordrer, som f.eks. oppmerksomhet, toleranse, belevenhet, bedre kjent som skikk og bruk. Ikke alle aksepterer disse former for høvlig høflighet.
Wikipedia remser opp en del pukter for vanlig høflighet, og jeg har lagt til et par;
Når man unnlater å bringe andre i pinlige situasjoner. Når man spiser den mat man får servert. Når man snakker pent til hverandre i stedet for å provosere eller nedgjøre den man snakker med. Når man hilser når man treffer folk. Når man har travelt, men likevel gir de andre mulighet til å gå foran. Når man åpner en dør, eller holder en dør for en som har hendene fulle. Når man skjenker kaffe til andre først. Når man respekterer at andre er helt uenig i alt hva man mener. Når man gjør noen oppmerksom på at noen har mista noe, og evt. tar det opp for dem. Når man banker på døren før man går inn.

Men skal jeg fortelle dere noe? Sånn er det ikke!

For i dag spiser man ikke den maten man får servert, hvis man ikke liker den. Man har lov å sitte ved bordet med verdens "sureste tryne" å nekte å spise fordi maten er noe man ikke har lyst på den dagen, ikke har smakt før, eller rett og slett ikke liker. Nå mener jeg ikke at man skal spise mat man slett ikke liker, vi har vel alle noe vi ikke synes noe om, men jeg synes det er vanlig høflighet å i allefall smake på maten man får servert, i tillegg til å spise opp det man faktisk har forskynt seg med!

Og i dagens samfunn er det slett ikke vanlig høflighet å respektere andres meninger. Neida, i dag skal man stå på sitt til man triller over, og himle med øya og se ned på dem som mener noe annet. Ja, for i dagens samfunn har man rett til å gjøre det. Man trenger ikke lytte til andre og deres meninger, for alle andre er jo bare idioter. Nå mener ikke jeg at alle er sånn, men trenden i samfunnet er ofte sånn at hvis du ikke mener det samme som meg, da er du ikke helt riktig god i hodet.

Og hvorfor skal man banke på en dør før man går inn? Er det nødvendig i 2011? Ja, for man har jo ringt eller sendt sms, så vedkommende på andre sia av døra vet jo at du kommer.... Ja, for svarte svingende! Det er nødvendig å banke på døra! Banke på og vente litt. Ikke bare "buse" inn i rommet, huset eller hvor du nå er. Gi den som er der inne et forvarsel!


Hilse når man treffer andre, i allefall de man har truffet før, komme med et enkelt; "Hei!" Er det vanlig i Norge i dag? Niks! Nå har vel nordmenn vært ekstreme på dette punktet i alle tider, det skal mye til før man hilser på andre. Dette merker man veldig godt når man reiser til andre land, hvor man ikke bare sier "Hei!" når man treffer folk man kjenner, men også tar dem i handa og gir dem en klem både på den ene og den andre kjeken. I Norge tar man bare folk i handa, til nød, når man skal hilse og presentere seg første gang - noe som heller ikke er helt vanlig høflighet lengre. Og på mine vandringer i fjell, skog og mark, så er det en ting som irriterer meg grønn; for vanligvis når man treffer andre på turer, så hilser man, ofte slår man av en prat om turen hvor man skal og været og forholdene, eller bare annet løst og fast. Og for å være ærlig så provoserer jeg fram et "Hei!" fra dem som prøver å gå forbi meg uten å si et ord. Såpass som å hilse når man er de to eneste langt oppi fjellet eller skogen, det forventer jeg faktisk!

Men så over til det som har gjort at jeg har noe å si om dette temaet, for jeg har lært noe nytt, av mine barn faktisk, som de har lært på skolen! For dere skjønner det, at hvis noen banker på døren og kommer inn i rommet, da skal man hilse og si "Hei!", MEN hvis noen bare kommer inn i rommet, uten å banke på, da skal man være stille og slett ikke hilse på!!! HVA I ALL VERDEN ER DET FOR NOE TULL?!?! Jeg må ærlig innrømme at jeg ble ekstremt overrasket over dette, for det har jeg aldri hørt før. Men sånn er det! Har dere hørt om denne høflighetsregelen?

Jeg må også medgi at jeg forventer at folk tar av seg ytterklærne, både ytterjakke, utebukse, lue og sko når de kommer inn i huset på besøk. Kanskje er jeg rar, men jeg synes faktisk det er ekstremt teit å ha folk på besøk i lue, eller med boblebukse på seg! Meget mulig at vi har det så kaldt i huset at de må ha det på, men selv synes jeg det går fint inne hos oss uten lue og annet yttertøy!

Og at jeg er tilhenger av at man sier; "Tusen takk!" og "Vær så god!", det har jeg tatt opp til det kjedsommelige i denne bloggen før, så den lar jeg ligge!

Noen andre som gjør seg tanker om dette temaet?
Takk for oppmerksomheten!

(P.S! Bildene denne gangen er bare googlet frem!)

12 kommentarer:

  1. *liker* ..dette innlegget burde vært på forsida av vg! :)

    SvarSlett
  2. aaahhh, meget godt sagt Siv Anita !!!

    må bare kommentere det med at man ikke banker på eller ringer på døra...når jeg bodde i leiligheten i byen, så var det visst vanlig praksis at vi naboene gikk på baksiden, altså på altandøren og bare kakket på vinduet SAMTIDIG som døren ble åpnet !!!! :/ mange ganger er det totalt upassende å få besøk, og en av de plassene man minst venter det, er på stuedøren !!! Jeg blir svett bare med tanken !!!

    Så jeg er riemlig fornøyd her jeg bor nå, ingen svirrer ute i hagen min, kan vente til ja... trenger faktisk ikke å kle på meg hvis jeg ikke vil nemlig !! :)

    ha en nydelig dag videre Siv Anita :)
    *smask*

    SvarSlett
  3. He, he... Forsia på VG, det hadde vært noe, det!

    Jeg kjenner skrekken tar meg ved tanken på det du forteller, Aina! Skrekk og gru hvis noen bare kom inn verandadøra - etter å ha tittet inn vinduene først. Hva er det for noe?

    Tusen takk, både Monica og Aina!

    SvarSlett
  4. Tja kanskje man må gå som et godt forbilde selv da:-)))

    SvarSlett
  5. Hei Anita!
    Utrolig mange gode ord på viktige tanker. Riktignok ser det ikke helt likt ut det som du skriver om hilsing i klasserommet når du skriver det her, i forhold til slik det brukes eller oppfattes i klasserommet av oss voksne. Men ellers, - hadde bare folk lagt seg dine beskrivelser og tanker på minne og brukt det i dagliglivet, ja, tror det hadde vært mange som hadde opplevd hverdagen mye lettere. Er det ikke dette som teller i omgang med andre mennesker. Hvordan hver enkelt opplever hverandre i møte med hverandre. Ja VG kunne vært på sin plass:)
    Kari

    SvarSlett
  6. Det ble da voldsomt ved dette VG'greiene, men morsomt det! ;-)

    Ungene refererte til en enkeltepisode, en dag en person var veldig sur, og ga grei beskjed om at hvis vedkommende kom inn i klasserommet uten å banke på, da skulle de ikke hilse! Og hvis vedkommende banket på, da skulle de hilse! Så i rettferdighetens tegn, kan jeg legge til at de også fortalte at de ALDRI hadde hørt om denne regelen før - og fikk beskjed av meg, at hvis noen kommer inn i et rom, så sier man "Hei!" PUNKTUM.

    Dessuten er vel de tingene jeg nevner helt vanlig grunnleggende høflighet hos de "vanlige" av oss?!?!

    ;-)

    SvarSlett
  7. Veldig bra skrevet! Er så enig, så enig. Litt mer høflighet og dannelse i hverdagen er absolutt på sin plass -og så gjør det jo hverdagen så mye hyggeligere. Det verste som fins når vi får besøk, er folk som sitter med klærne på. Det ser jo ut som de har lyst til å gå igjen med en gang.

    Tusen takk for hyggelig hilsen!

    Klem

    SvarSlett
  8. Tusen takk, Barbro! Og du har helt rett, høflighet gjør hverdagen hyggeligere, ingen tvil om det!

    Håper alle får en høflig uke! ;-)

    SvarSlett
  9. Dette innlegget var helt etter mitt hjerte! Utrolig bra skrevet! Hvis jeg får lov, så vil jeg veldig gjerne linke til deg og Fantastisk Innlegg. Kan jeg? :0)

    SvarSlett
  10. Tusen takk, Kristine!

    Link i vei, det er bare koselig!!!
    Liker du dette innlegget, vil jeg nesten vedde for at du vil like "Tenåringer - et problem eller en utfordring?" også!!!

    Håper du får en fin kveld videre! :-)

    SvarSlett
  11. Så flott, Siv Anita! Tusen takk!

    Skal lese innlegget ditt om tenåringer. Selv har jeg to gutter på 14 og 15 år - verdens skjønneste, selvsagt. ;0)

    Nå har jeg lest noen av innleggene dine, tatt "stikkprøver" her og der, og til dags dato ligger du på toppen av lista mi over givende, jordnære, hverdagslige og verdifulle blogger. :0) Jeg har simpelthen problemer med å komme meg ut herfra, hehe.

    Ha en strålende dag, Siv Anita. Og takk for at du laget denne bloggen. :0)

    SvarSlett
  12. Tusen takk, Kristine!
    Det er kjempegodt med sånne tilbakemeldinger!

    Den om tenåringer er god, om jeg skal si det selv, bare du leser den med en smule ironi og galgenhumor!!!

    Håper du også får en strålende dag!!!
    :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!