torsdag 3. mars 2011

Internett, en verden av muligheter!!!

I en fantastisk verden av internett er det nesten ikke den ting man ikke kan finne ut av. Jeg lar meg ofte imponere. La meg komme med noen eksempler;

For et par år siden skulle småfolket på en festlighet som krevde skjorte og slips. Min kjære var bortreist, ergo var det ingen i huset som kunne knyte slipsknute. Så hva gjør man når det finnes et ferdigknytt slips, og to som bare er ei lang tøyremse? Knyter opp det som er ferdig for å prøve å kopiere på de to andre? Nei, den risikoen tok jeg ikke. Null problem, sa den eldste bukkene bruse, og leta opp youtube. Er det noe problem, liksom? Vel, det gikk som ei kule å få knytt slipsknutene!!!

I høst da jeg skulle bestille bryllupsreisen vår, fant jeg fort ut at SAS og Norwegian var skrekkelig dyre. Ikke for det, det bryllupsreise, men fantes det virkelig ikke noen rimeligere alternativer? Internett er igjen et magisk sted! Jeg husker ikke helt variasjonene i priser da jeg søkte, husker bare at de var store. I dag søkte jeg opp samme reisen og prisene varierte fra kr 17.258,- med Lufthansa, til kr 9.508,- med SAS. Jeg valgte en reise med Air Berlin, som da kostet oss den nette sum á kr 5.608,- (ca 33% av prisen hos Lufthansa, og ca 58% av prisen hos SAS). En mellomlanding i Berlin på vei nedover spiller vel liten rolle?

Da vi til bryllupet skulle finne en fotograf som kunne stille opp hele dagen, var utfordringen stor. Siden bryllupet skulle være så langt fra der vi bor, på et sted vi ikke egentlig kjenner en eneste sjel, måtte internett igjen stille opp! Hvor finner man en fotograf eller fotograf-spire? Jo, med en annonse på internett dukket det opp mange som kom med sine tilbud. Etter å ha vurdert 26 alternativer, gjorde vi et valg, tok en sjanse på en fotograf vi ikke hadde hørt et ord om. Og vi er strålende fornøyde!

Når jeg sitter og skal finne inspirasjon til invitasjoner og bursdagskort, et googlesøk - trykke på bilder, og VIPS! der dukker det opp en masse forskjellige idéer.

Bake en kake? I dag er kokebøker og bakebøker unødvendige, alt finnes ute på det store internettet! Det er bare å søke og finne den kaken du har lyst på! Og mange steder kan du også se en film som viser fremgangsmåten. Kan det bli enklere?

Og skulle du nå ønske deg noe som rett og slett ikke er mulig å få tak i her i Norge, eller som er ekstremt mye dyrere her i landet, ja, da er det bare å bestille det fra det store utland! Ang. dette har jeg et godt eksempel; min sønn ønsket seg en spesiell bok om Bob Marley. Ingen av de norske internett bokhandlerne hadde den, ikke mulig å få tak i - fikk vi beskjed om overalt. Et raskt nettsøk i det store utland, ga oss napp hos et amerikansk firma. To uker etterpå var boken i hendene på en fornøyd tenåring!

Verden er blitt mye mindre, gitt oss større muligheter, gjort drømmer tilgjengelige, gjort livet enklere og skapt en enorm frihet for oss som velger å verdsette "det store, svære cyberspace"!!!

Takk for oppmerksomheten, og ha en surfende god ettermiddag!!!

2 kommentarer:

  1. Så lenge man har en god porsjon nettvett og fornuft, så er det o så store internettet på utsiden av norges grenser et paradis av muligheter og billige ting. Og det er lykke i heimen når man finner noe man trodde man aldri kom til å finne :)

    Torsdagsklem :)

    SvarSlett
  2. Ja, man må være utrustet med en stor porsjon nettvett. Men hvis man har det, så OMG så mye informasjon man har tilgjengelig. Og bare tenk på hvor fort posten går!!! ;) Og hvor mye man sparer miljøet med å lese aviser på nett i stedet for på papir!!! :D

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!