tirsdag 10. mai 2011

Konfirmanter og kolosale pengegaver - Hva gjør vi?

Dagens konfirmanter får kolosale pengegaver, det er ikke til å stikke under en stol. Men hva skal man råde dem til å gjøre med dem? Er de i stand til å vurdere selv? Bør de bare få dem i hendene og gjøre som de vil med dem? Dette er ingen enkel sak, og som foreldre har vi et stort ansvar.

Jeg ser at enkelte av økonomene som uttaler seg i aviser og på nettsteder, mener at ungdommen må få være litt "fulle sjøfolk" med pengene, og BSU ikke anbefales så tidlig på grunn av skattefordelene. Jeg er uenig. Dagens ungdom har mer enn det de trenger av merkeklær, fancy telefoner og moderne pc'er. Musikkannlegg og høytalere er vel ikke øverst på ønskelista i disse iPod tider... Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være nødvendig å bruke hele gavebeløpet på å skaffe seg ennå nyere modeller av nevnte utstyr?!?! Videre tror jeg de færreste klarer å spare 150.000,- på BSU konto frem til de blir 34 år. Livet er fullt av investeringer i tidsperioden fra 18-34 år. Utdanning, førerkort og bil (kanskje også moped/lettmotorsykkel?) blir prioritert forran sparing. Skulle tro det da var greit med en "kikk-start" på sparing til egen bolig?

Investeringer i fremtiden? Ja, hvilken konfirmant tenker vel på at han eller hun en dag skal bli voksne og trenge bolig? Eller at det kanskje bør spares til setifikat og bil? Ja, for sånne ting koster også "flesk" i dag, og kommer ikke dalende ned fra himmelen.

Sett pengene inn på høyrentekonto! Jo, men dette har jeg funnet ut er et tøyelig begrep. En helt allminnelig høyrentekonto gir i dag en knapp prosent rente. Mens en fastrenteinnskuddskonto gir 4% rente, det samme med BSU (nå har enkelte banker en nedre grense for når ungdommen kan begynne å spare i BSU, men i "vår" bank kan de gjøre det selv ved konfirmasjonsalder).

Som mor til en vaskeekte rik konfirmant følte jeg at jeg var forpliktet til å sette meg inn i denne konto/rente jungelen som finnes. Men jeg undres, gjør foreldre det? Og OMG for en jungel å sette seg inn i!!!

Etter å ha diskutert en del, jeg og "rikingen" min, hvor det ble kalkulert renter opp ned og i mente, kom vi nå ganske raskt frem til en fornuftig løsning. Jeg kjente at er det kjekt at de lærer seg renteregning på skola, for her gikk telefonkalkulatoren varm... Det å finne frem til en løsning som både ga litt "surrepenger", litt investering i fremtiden, litt låste penger til høy rente og litt tilgjengelige sparepenger, løste seg greit for min konfirmant. HELDIGVIS! Jeg vet at mange foreldre sliter der, det er fort gjort å bruke litt nå og litt da...

Men hva råder andre konfirmantforeldre sine håpefulle å gjøre? Får de bare ta hånd om gavene selv, eller blir de plassert i banken? Hva skjer den dagen de blir myndige og får tilgang til alle disse sparepengene som foreldrene har sagt; Nei! Nei! Nei! til bruken av? Hvordan skal man lære ungdommen å få disse store, flotte gavene å bli til noe i fremtiden? Gjør man det, eller lar man det bare være?

Det hadde vært fint å høre fra andre konfirmantforeldre, eller andre som har en mening!

4 kommentarer:

  1. Her i huset har vi vært i dialog med konfirmanten og kommet til en løsning. 60% gikk på høyrentekontoen. 30% prosent skal gå til invistering i pc og filmkamera. 10% er inn på visakortet for å føle seg rik en stund ;)
    Heldigvis har vi en fornuftig ung mann som er redd for at pengene bare skal bli borte..

    SvarSlett
  2. 150.000??!! OMG... Slike summer hadde vi ikke å bekymre oss over her i huset. Ergo hadde vi heller ikke store problemer med å finne fornuftige ting konfirmanten trengte/kunne kjøpe. ;0)

    SvarSlett
  3. HALLO!!! Kristine, 150.000,- er max-beløpet det er mulig å SPARE i BSU til fremtidig boligkjøp (og så er det max 20.000,- pr år)!!! Langt fra det beløpet konfirmanten min fikk!!! Help!!!

    Bente, det var ikke en dårlig løsning. Men det som står på høyrentekonto, står det da på en ekte høyrentekonto med 3-4% eller på en vanlig en med 1% rente? Det er her jungelen er skummel!!!

    Håper dere får en rentefri dag, folkens!

    SvarSlett
  4. Hahaha - akkurat - nå ser jeg at jeg misforstod det du skrev. *Lettet* Jeg trodde nesten verden var gått av skaftet siden vi hadde konfirmasjon i fjor...

    Guttungen min kjøpte forresten en båt for pengene han fikk. Og en laptop. Litt penger ble satt inn på sperret høyrentekonto til han er 18.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!