tirsdag 31. mai 2011

Tur til Granneset og Bredek!

I går dro jeg alldeles alene på tur til Granneset og Bredek. Jeg antok, av tidligere erfaring, at det ikke var mobildekning der oppe, men"Go Tele2"; det var søren meg mobildekning både på Granneset og på Bredek! Ganske imponerende når man tenker på hvor avsides disse gårdene ligger!

09:20 parkerte jeg bilen og startet turen. Jeg var ikke kommet mange meterne opp i lia før jeg innså at det var mye snø her ennå. Heldigvis bar snøen, så jeg valgte å fortsette. Uten GPS hadde det nok vært umulig for meg å finne fram, siden stien ikke antydningsvis vistes under snøen!!! Og for dere som er kjent i området; dere ser på skiltet hvordan snødybden er....

Utsikten underveis var som alltid upåklagelig. Dere ser at her oppe er det ikke blitt mye grønnfarge. Regner med at det ennå er et par uker til snøen er såpass borte at hele stien vises. Men da pleier det å gå fort, og bli grønt og fint overalt!

Etter 1 time og 25 minutter ankom jeg Granneset gård. Her var både åkerene og området rundt hus/låve/vedskjul fulle av snø. Jeg klippet Ranatrasken-kortet mitt, gikk inn og skrev i besøksboka, før jeg satte meg ute på trappa og spiste litt. Granneset gård er i Statsskog sine hender og står åpen for besøkende. Så skal man på fjelltur i disse trakter, og overnatte, er ikke telt noen nødvendighet! Ved finnes det i vedskjulet, og til og med soverommet har vedovn! ;)

Så fortsatte jeg mot Bredek. Like før brua forsvant snøen, og stien var fin å gå på. Det er ikke lange biten fra Granneset til Bredek, men man må altså over denne hyggelige brua... Og med elva brølende under, tuslet jeg over. Jeg tittet ned en gang, sånn ca midt på og konstaterte at cachen hang der og tuslet videre.... Forsen skummet og brølte noe skrekkelig 150 m lengre fremme, men jeg fikk ikke tatt noen gode bilder... sukk...

I tolv-tia ankom jeg Bredek gård. Her fiska jeg fram cachen som vi ikke fikk logget i fjor, siden gården var stappfull av muglere (folk)... Bredek gård eies av Rana Museum, og her er det ikke åpent noen steder! Usj! Jeg synes fjellgårder skal stå åpne!!! Det hang til og med hengelås på vedskjulet... Så skulle man gå seg værfast i området, er det bare å håpe at man er på Granneset-sia av elva!!!

Her spiste jeg resten av lunsjen min, drakk kantarellsuppe (den svenske "rett i koppen" - anbefales; veldig god), logget cachen og la den på plass, før jeg tuslet tilbake mot bilen. Nesten 5 timer etter start var jeg tilbake ved bilen. Det går en smule saktere når man går på snøen og hele tiden må konferere med GPS'en for å sjekke at man er på rett sted... Vanligvis er det vel en time opp til Granneset, og 20 minutter mellom gårdene, og rundt 45 minutter ned fra Bredek... ruta ser dere på kartet! Prima turmål!!!

9 kommentarer:

  1. Det både høres og ser så koselig ut! Tror aldri jeg har vært på noen sånn gammel fjellgård, det må være en opplevelse å sitte der og tenke på de som en gang bodde og levde der.

    Tirsdagsklem!

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sannt? Og jeg mener siste mann flytta fra Bredek gård på -60 tallet!!! Tenk det! Uten strøm, vann og telefon, langt inni fjellheimen! Han bodde der med broren, men når han døde ble det sikkert veldig ensomt.....

    SvarSlett
  3. Oi jøss, har gården vært i bruk så lenge! Utrolig! Nå vil jeg tro at det å flytte til mer siviliserte strøk vil være vanskelig for noen som har bodd der i hele sitt liv, men ja, det må ha blitt veldig ensomt alene.

    SvarSlett
  4. Hærlig. Ser ut som en flott tur, og den brua var jo grisedigg. Elsker "farlig norske hengebruer" :)

    SvarSlett
  5. Kjersti; jeg vil også tro at det å flytte til sivilisasjonen ville være tøft. Jeg vet ikke hvordan det gikk med mannen, men han ga i allefall gården til Rana Museum, fordi han ville gården skulle tas vare på og være tilgjengelig for fjellfolk... Men desverre er den låst... :(

    Roffen; den brua er helt jævli! LAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG, smal, gyngende og med et elvebrus av dimensjoner under!!! Brrrr...

    SvarSlett
  6. Så ut til å være en fantastisk flott tur, ja. Jeg er så glad i slike gamle gårder - det er nesten som å komme til en annen verden. :)

    SvarSlett
  7. Ja, det er faktisk sannt! Det er som å komme til en annen verden! Tilbake til fortiden... ;)

    SvarSlett
  8. Mathias som mannen het, var min oldemors bror. Han flyttet fra Bredek i 1967. Han var en sprek mann og var ofte oppe i Bredek etter at han flyttet derifra. Fela til Mathias har min far arvet, de var glade i musikk brødrene i Bredek. Husker godt Mathias. Han var ofte på besøk hos min bestemor her i Sandnessjøen. Ifølge min tante og far så lagde de verdens beste geitost i Bredek. Vi har vært i Bredek og Granneset på overnatting. Der får man virkelig laddet batteriene og slappet av. Blir vel en tur opp dit i sommer om været til bra.

    Monica

    SvarSlett
  9. Oj, Monica! Så gøy å få vite litt mer om mannen som bodde der oppe i fjellheimen så lenge. Tusen takk!

    Turen oppover dit er jo så flott, vi pleier gå opp et par ganger i året. Før og etter mygg-sesongen....

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!