søndag 6. juli 2014

Tur til Risfjellet!

Vel hjemme etter to uker på cachejakt, var det bare å stålsette seg i varmen. Flere Ranatraskenklippepunkter ventet og valget falt på Risfjellet i kveld.

For en tid tilbake snakket turfølget mitt med grunneieren og vi fikk lov å kjøre opp til gården hans å parkere for å gå derfra. Så det gjorde vi. Men grunneier var tydeligvis ikke hjemme, for en rimelig dritsur fyr dukka opp og lurte på hva vi gjorde der... til tross for forklaringer om hvem, hva og hvor vi skulle, så var det ikke en eneste hyggelig fiber å spore hos den mannen. Jeg har aldri noensinne i min turkarriere opplevd noe så lite hyggelig! Det var så lite hyggelig at det ble komisk!

Vel, vi brydde oss ikke veldig, vi hadde fått lov av eieren, så vi gikk opp skogsbilveien. Nydelig terreng å gå i, grønt og fint, 26 grader og strålende sol. Ja, og selvsagt var vi middag for omkring 24 millioner mygg og klegg...

Oppe på fjellet var det litt vind i luften, så de flyvende krapylene måtte finne seg mat noen andre steder enn på kroppene våre.

"Den russiske romstasjonen" som egentlig er ei gammal radiomast, står fremdeles som en skruptur oppå fjellet - og det er her klippepunktet er. Dette ble årets 10. Ranatraskenklipp og jeg ligger godt an i forhold til årene før. Bare 15. klipp igjen. Men jeg har konkurrenter foran meg - og jeg innser at jeg ikke blir alene om å klare alle klippene i år. Men det er flott at flere og flere får opp øynene for denne aktiviteten! ;)

Fra Risfjellet er flott utsikt over Rana, til tross for at man bare er litt over 500 meter over havet... Jeg tror det er første gangen jeg er der oppe på sommeren, før har det vært høst eller vinter.

Fra vårt startpunkt var bare turen litt over 5 km og 300 høydemeter, så det er ikke så veldig langt. MEN jeg kommer ALDRI til å velge denne ruta flere ganger. Neste år blir det fra Hauan, slik som i fjor høst, 4 ganger så langt, men derfra er det flott å gå og INGEN grinete gubber!!! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!