søndag 6. september 2015

Småturer i nærområdet!

Siden jeg jobber denne helga og formen er elendig, blir det bare småturer i nærområdet for å gå tur med Mira. Jeg har valgt steder hvor jeg kanskje kan finne noen sopp, geocacher og litt blåbær. Nå har jeg ikke funnet så mye av noen av disse, men en og annen er det blitt.

Vi har tuslet en tur opp en skogsbilvei og funnet 3 geocacher. Den siste, som lå ved veis ende, ledet oss til ei søt lita bu som stod åpen. Jeg synes det er så sjarmerende med slike - og så moro at de kan stå åpne selv om det ikke er så langt fra byen.

Dette er "Per-Jakob" bua. Den ser litt "sjabby" ut fra utsiden, men er veldig koselig inni. Liten kjøkkenbenk, bord, stol, vedovn og masse ved. Jeg antar den er i bruk av folk som tusler oppover i dette området. Det ser slik ut i alle fall.

Det var lite blåbær å finne. Heldigvis fant jeg noen kantarell, små, men likevel plukket jeg dem med meg. Noen få rødskrubb ble også med hjem, veldig få som ikke er markspist, så jeg sjekker dem alltid. Det er ingen vits i å dra hjem markspist sopp!

Jeg koser meg med å tusle i skogen. På dette stedet var det ikke helt stille, støyen fra byen hørtes godt; sirenene fra utrykningskjøretøyene og larmen fra anleggsområdene. Likevel, det var fine omgivelser, som jeg ikke ville kommet til hadde det ikke vært for at det finnes cacher der.

Siden jeg i år har valgt turer i områder hvor det ikke finnes cacher, har vært få funn så langt denne sesongen. Akkurat det håper jeg vil endre seg litt fra neste helg. Det må virkelig gjøres en innsats for å få signert noen flere loggbøker.

I dag var vi også å gikk tur ikke langt fra sentrum. Til min store overraskelse fant jeg ett par rødskrubb, litt blåbær og noen kantarell langs stien. Helt utrolig at ingen andre hadde plukket det med seg, for dette er ett populært turområde i Rana.

Som dere ser plukket jeg også med meg litt lyng. Tenkte jeg kunne pynte litt på salongbordet hjemme og da er det fint å kunne dra litt skog inn i hjemmet. Resultatet ble koselig, synes jeg.

Og litt koselig er kjekt å ha, nå som stua atter en gang ser ut som ei slagmark på grunn av pakking til neste tur. Med tanke på den pakkingen; jeg får vel se å komme meg i gang med vasking av klær til ett par uker "på loffen"!

Jeg håper dere alle sammen har hatt ei flott helg og at den kommende uken blir like flott!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!