torsdag 13. juli 2017

Tur til Rødøyfjellet på Tro!

Et av de mest spesielle fjellene her på Helgeland, utenom alle de sagnomsuste, er det rustrøde fjellet på Tro; Rødøyfjellet. Hvor mange hundre ganger jeg har passert dette fjellet og tenkt at jeg måtte gå opp dit en dag, ja, det vet jeg ikke, men i dag tok vi omsider turen!

Vi la Sjølvelive ved gjestebrygga og gikk ca en km langs veien til der stien startet.

Hele stien var godt merket med skilter og rødmalte prikker og hjerter i fjellet. Det er litt snodig å gå her, på det røde fjellet som jeg bare har opplevd 2 andre steder i verden (det finnes flere steder altså, men jeg har bare sett det 2 andre steder), på Kanariøyene og på Leka.

Ser småhissig ut, dette steintrollet som vi passerte langs stien. Det var flere, men denne karen virka ikke så veldig fornøyd.


På toppen kunne vi nyte denne fantastiske utsikten. Snurr film, så får dere 360 graders omvisning! Med sånn utsikt trenger ikke sola skinne på himmelen, den skinner innvendig.

Like i nærheten av disse flyttsteinene fant vi geocachen som var målet for turen; "GC59EN3 RØDØYFJELLET". I tillegg signerte vi i muglerboken som lå i en postkasse på toppen.

På vei ned la vi ut to nye geocacher, kanskje 3 cacher drar flere geocachere hit enn bare en? Håper det. Turen er ikke lang, ikke tung og gir utslag i fantastisk utsikt og mange spennende troll-formasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!