torsdag 21. september 2017

Tur til Granneset, Bredek og Inner Bredek!

Forrige helg gikk vi runden fra Storvollen via Granneset, Bredek, Inner Bredek og ned til Storvollen igjen.

Vi hadde bestemt oss for å overnatte på Inner Bredek. Det var så koselig forrige gang.

Vi satte sekkene av ved brua og kjørte for å parkere på Storvollen. Derfra gikk vi en km langs veien før sekkene kom på og vi begynte på bakkene opp mot Berglia. Det er godt når man er kommet til den store grana på Berglia, for da blir terrenget flatt.

Nydelige høstfarger over landskapet. 
Noe som ikke vises så godt på bildene siden de er tatt med et elendig mobilkamera.....

På Granneset var gresset slått og det så veldig idyldisk ut.

Ranatrasken kortet ble klippet.
Det er vel bare det 5. klippet jeg har fått tid til i år....

Vi gikk en tur inn i huset for å se. Ryddig, fint og koselig som alltid. 
Noen turfolk hadde lagt igjen sekkene sine, men folk var ikke å se.

Ferden fortsatte og vi gikk over den fryktede Bredekbrua. 
Den trengte vedlikehold! Oj som den gynga. 
Vel over på den andre siden så vi at vedlikeholds materiellet lå klart. 
Statskog skal nok fikse den.
Cachen min som skal henge midt på broen var atter en gang borte, så planen var å henge ut en ny.
Jeg bestemte meg for å la det være. 
Folk mister den i elva, driter i det og går videre, så nå hang jeg den i ei gran på andre sia av brua.

Vi passerte Bredek og fortsatte mot Inner Bredek. Ei fin lita koie som står åpen for fjellfolket.
Her var det ingen, noe vi egentlig forventa. Folk på overnattingstur bor på Granneset.

Det er blitt mørkt om kveldene nå. 
Men vi hadde med masse t-lys og kubelys så inne var det koselig.
T-lysene og kubelysene la vi selvsagt igjen der når vi dro.

Vi laga oss skikkelig god mat. Biffstrimler og grønnsaker. 

Dagen etter forlot vi koia ryddig, ren og pen.
Una var lite lysten på å dra, hun ble sittende lenge å se lengselsfullt på senga når sekkene var pakket.

Når jeg ser bildet av ovnen kommer jeg på at jeg skulle ringe Statskog fjelltjenesten 
og si fra at den er ødelagt. Det må jeg få gjort. Hele forsiden falt ut.... skummelt....
Det er lite ved der oppe, så når vi kom var det ingenting inne.
I sommerfjøset fant jeg noen bjørkestrenger som Lasse saga og kløv.
Når vi dro var det nok ved til neste besøkende også.

På bildet er fjøsen og grunnmuren til huset som stod på Inner Bredek for 100 år siden.
Vi begynte å gå tilbake til Storvollen.

Brua over Tespa er heldigvis i god forfatning og vannføringa ganske liten i forhold til når man går her om våren. Jeg hadde med soppkorg, bare for å plukke det vi fant langs stien. Noen var det, men bare bunnen av korga ble dekket med kantarell, steinsopp og piggsopp. 

Det ble en veldig fin tur på 13,93 km. Lengden er nok litt mer enn når man bare går langs stien, for vi var innom alle cachene langs løypa og sjekka at alt stod bra til med dem. Noen ble fikset på og noen byttet ut, så nå er alle i god behold og klar for nye geocachere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!