mandag 5. mars 2018

Første uka på Solbakken!

Det ble ei hektisk første uke på Dønna. Vi kom utover sent tirsdag kveld og installerte oss i Vinterhuset for å bo der i de månedene det vil ta å sette i stand huset på eiendommen.

Onsdag var det møte med landbrukssjefen for å få litt informasjon om hvordan vi skal gå frem videre. Det ble veldig hyggelig og vi følte at vi ble tatt i mot med åpne armer.

Egentlig skulle vi ikke overta før torsdag morgen, men siden megler var opptatt da, fikk vi overta onsdag kveld. Vi laget oss middag og spiste ved stuevinduet til fantastisk utsikt.

Foreldrene mine var innom og fikk se eiendommen, de sa det vi allerede er helt klar over; "Dere har kjøpt dere mye arbeide!" Jo, takk! Det vet vi godt!

Vi gikk i gang med å bære møbler, ting og tang ut til ei av stuene, ett soverom og gangen. Plassen ute og annekset  ble også fylt til randen.

På bildet sitter Alaska i kaoset på stua. Hun liker den sofaen, så den skulle hun nok gjerne beholdt, men huset må tømmes, ergo må sofaen ut.


Torsdag morgen våknet vi i Vinterhuset. Jeg og hårballene var ikke modne for å stå opp like tidlig som Lasse, så jeg fikk kaffe på senga og vi lå og holdt varmen lenge før vi gikk ut i sola.

Lasse la seg i senga ute i hagen etter hvert....

Vi la ut bilder av alt på ei "gis bort" side på Facebook, med melding om at folk kunne komme og hente det de ville ha. Jeg liker ikke å kaste ting når de kanskje er brukbare for noen. I annonsen stod det at det var åpent hus på lørdag mellom 12-14, men folk dukket opp ganske raskt, både torsdag, fredag og lørdag.

Om kvelden laga vi bål ved ett av uthusene som var stappfullt av skrot. Vi gravde oss godt inn i det, men ennå gjenstår masse jern- og metall-"skrammel".

Det var så nydelig månelys når vi gikk mellom huset og bålplassen. Tenk så flott det vil bli når alle grantrærne blir hogget ned. Det er rimelig tett med enorme grantrær på eiendommen.

Etter at "gis-bort" loppemarkedet vårt var over var det veldig lite møbler og ting igjen. Vi må kaste resten, så det ble sortert i brennbart avfall og glass- og metall. Siden vi skal tømme våre 2 hus, totalt 250-300 kvadrat med møbler og greier, som skal skvises inn i det nye huset på 95 kvadrat, sier det seg selv at vi ikke kan ta vare på alt dette også.

Vi ble invitert på middag hos venner og hadde en koselig stund i ferskfisk-lag på Skartun. Jeg kan love dere det var godt å være sammen med folk som kjenner oss etter å ha blitt rundspurt og intervjua av ett 60 talls fremmede i flere dager. Vi skjønner at folk undres på hvem vi er og vil hilse på oss, noe som var koselig, men veldig slitsomt.
Søndag begynte vi å rive veggen mellom den ene stua og kjøkkenet. Dette rommet skal bli ett stort kjøkken. Rivinga fikk en brå stopp, for pipa var i så dårlig forfatting at den begynte å rase sammen. Teglstein ramlet ut og flere hull kom til syne. Planen om å bevare teglsteinspipa og sette ned ett nytt rør inni ble etter hvert tvilsomt. Heldigvis kommer det fagfolk på tirsdag som skal se på dette, så får de vurdere hva som er forsvarlig.

Ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe. Vi gikk ut og rydda litt utenfor huset og gikk tur over åkeren og ned til stranda. Hårballene løp og kosa seg. Sola skinte og det var veldig fint til tross for vinden. På odden der borte, på bildet over, skal jeg sette opp fiskehjellet mitt i neste uke. Så skal jeg til Forvik for å hente fisken som henger midlertidig der. Det gleder jeg meg veldig til.

Nå er jeg tilbake på Mo for å jobbe noen dager, Lasse fylte bilen og kjørte i retur etter å ha vært hos fysioterroristen. Det er mulig han skal prøve seg på jobb igjen denne uka, men fysioterroristen var ikke helt enig i at det var lurt, så det er mulig han revurderer det. Kneet er langt fra bra, men det får han finne ut av selv.

Jeg ønsker dere alle en super uke videre!




1 kommentar:

  1. Dette blir så utrolig spennende å følge med på! Jeg vet jo hvor effektiv du er når du først setter igang, så jeg regner med at mye går i superfart. Bare husk å sett dere ned og pust litt innimellom også :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!