søndag 25. mars 2018

Vi skoger, stabler ved og river hus!

Det blir ikke mye til påskeferie når man river hus, skoger, stabler ved og tar vare på gammel material.

Heldigvis synes jeg det er koselig å være ute og holde på med ved. Den trengs sårt, for det er nesten tomt for tørr ved her. Siden denne veden ikke kan brukes ennå, fuktig som den er, ser det ut som vi må få kjøpt oss en dose tørr ved. Vi fyrer og fyrer for å holde huset varmt og få tørket det innvendig. Det begynner å bli tørt, men sniktrekk fra overalt gjør huset kaldt på kort tid.

Vi har fått revet den bordkledningen som er på veggen forbi kjøkkenet. Bordkledninga var så dårlig at den ikke er brukbar til gjenbruk, så den går på bålet. Ved å sette traktor og henger ved huset, fikk vi raskt rydda opp etter rivinga. Det fantes ikke antydning til isolasjon i veggene, så det er ikke så rart at huset er kaldt....

Restene etter teglsteinspipa tar vi vare på. Siden den gamle muringen er enkel å få fjernet fra steinene, skal de gjenbrukes til å mure inn innmaten fra en gammel vedovn for å lage røykeri. Den er faktisk så enkel å fjerne med en gammel malingsskrape at jeg tenkte jeg skulle prøve med høytrykkspyleren. Jeg antar det går ganske mye raskere da.

Men så kom det snø og arbeidet med den gikk i stå. Det er egentlig ikke så farlig, muring av røykeri blir ikke gjort på ei god stund ennå.

Så fikk vi 5 sekker med ull fra gammelnorsk spælsau fra Alstenøya. Den har jeg hengt opp i annekset. Fabelaktig ull. Det er gammelnorsk spælsau vi håper å få tak i lam av til høsten.

Vi får enda noen sekker fra Alstenøya og har fått noen fra Hamnøya også, så jeg må ordne nye skikkelige snorer i det andre rommet, der ulla fra Vandve henger.

Hver morgen legger jeg en ullfell til bløt og vask i badekaret. Det tar en dag å få vasket den, så minst ett døgn med tørking. Men den blir helt suveren. Litt skogsgugg er igjen i ulla, men lanolinen er fremdeles i den. Jeg har hatt en del prøving og feiling for å finne riktig temperatur på vaskevannet for at ulla skulle bli ren, samtidig som lanolinen ikke skulle vaskes ut. I går kveld hadde jeg ennå ikke fått ulla ut av badekaret etter siste skylling når Lasse ville ta seg en dusj. Han hadde ikke lyst til å dusje sammen med ulla.... kan dere fatte og begripe hvorfor?

I dag skinner omsider sola, så jeg tenkte at jeg og hårballene skulle gå ned til sjøen og sette opp fiskegjeldet. Men så er det så mye vind at jeg tror jeg kommer til å slite med å gjøre det alene. Jeg får se det ann utover dagen.

Som dere leser; arbeidsledig blir vi ikke her på ei god stund ;)

1 kommentar:

  1. Jammen er det litt av et prosjekt dere har dratt igang de kommende årene. God påske!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!