tirsdag 27. november 2018

Det ble vinter på Solbakken!

I dag våknet vi til at bakken var dekket av ett hvitt teppe. Utrolig hvor lyst det ble ute.

Siden Lasse skal på jobb ei uke nå, bestemte vi oss for å være sikker på at sauene har nok fór med å åpne en rundball.

Så mens alle de 4-beinte spiste dagens dose kraftfór, hentet og åpnet vi en rundball til dem. Dere legger kanskje merke til at det er en litt underlig sau på bildet? Joda, kraftfór er nok gode saker, for det liker hårballene også. Alaska og Buffy spiser om kapp med sauene.

Vi var litt spent på om siloen falt i smak, så vi la litt i kraftfórkrybba. Det ble stor suksess.

Onsdag i forrige uke ble en av hønene borte, jeg oppdaget det om kvelden når jeg var inne i hønsehuset for å telle over at alle var i hus. Blondie var vekk! Jeg leta og leta. Hun har vært borte før, men da har hun campet i sauefjøset. Fint i høyet der. Men der var hun ikke. Sporløst forsvunnet. Torsdag fortsatte letingen, uten hell. Jeg måtte dra til Mo på jobb, men avløseren vår, leta jevnt og trutt hver dag. Ingen Blondie.

I dag spurte jeg Lasse om han kunne hjelpe meg å få ett kjøleskap fra kjelleren og opp til hønsehuset. Da dukket hun opp. Jeg fant henne under ei bøtte. Hun hadde nok fått den over seg når hun var på oppdagelsesferd i den rotete kjelleren, noe som er en populær aktivitet for Lohmann hønene. Hun var skitten og pjuskete, men i livet. Vi bar henne inn på badet. Ga henne mat, drikke og en dusj. Nå ligger hun på ett pledd under varmeplate, fremdeles i badekaret. Der får hun være til hun har kommet seg. Helt utrolig at hun har overlevd 6 døgn under ei velta bøtte.

I kveld er alle dyrene der de skal være, godt er det. Jeg er begynt å rydde i kjelleren, monterer hyller og pakker ut av esker. Jeg fant ut at kjelleren er høyrisikosone, så jeg får ta HMS på alvor og få ordna der før flere blir borte i rotet.... Men nå måtte jeg inn en tur for å varme meg, da passet det godt å skrive noen ord.

Håper dere får ei flott uke, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!