tirsdag 11. oktober 2011

Strikket og tovet hjerte!

Jeg tenkte jeg skulle dele en egenkomponert strikkeoppskrift med dere. Jeg klekket ut en metode for å strikke et hjerte, som kan brukes til så mangt.

Garnet jeg har brukt er det som heter "Mor Åse" i 100% ull, ikke superwash, som selges på Rema 1000. Det går med ett nøste av hver ønsket farge. Hjertet strikkes i 2 deler som syes sammen til et dobbelt hjerte, og deretter toves i vaskemaskinen.


Oppskriften er som følger;

Legg løst opp 25 masker på pinne 3 (eller 3,5) strikk så frem og tilbake til du har 25 riller. Dette er "den opprinnelige firkanten".

Herfra starter den første buen på hjertet.

Strikk ytterligere 7 riller. Du har nå 32 riller.

Felling;
Fell en maske i hver side på neste omgang. Strikk 3 omganger frem og tilbake. Gjenta fellingen og strikk 3 nye omganger. Du har nå 36 riller og 21 masker.

Fell en maske i hver side på neste omgang, strikk tilbake. Gjenta ytterligere 2 ganger. Du har nå 39 riller og 15 masker.

Fell så 2 masker i hver side, (ta en løs av, strikk to rett sammen, ta den løse masken over) strikk ut omgangen til du har 3 masker igjen, strikk disse 3 maskene rett sammen. Strikk tilbake. Gjenta fellingen. Du har så 41 riller og 7 masker igjen på pinnen.

Fell disse løst av.

Den andre buen strikkes ved å ta opp 25 masker i den ene siden av den opprinnelige firkanten. Strikk 7 riller og følg fellingen fra den første buen.

Strikk ett hjerte til. Hvis du strikker løst ser de to hjertene litt slappe og snodige ut, men når de er tovet, blir de flotte!

Sy de to hjertene sammen, la det være 10-12 cm åpent i den ene siden hvis du vil at hjertet skal bli en liten hjerteveske. La det være 4-5 cm åpent hvis du vil lage en liten hjertepute.

Tovingen foregår som nevnt i vaskemaskin. Bruk grønnsåpe som vaskemiddel, vask på 40 grader med full sentifuge. Ut av vaskemaskinen får du et tovet lite mirakel som formes litt for hånd, slik at hjertet blir bra!

Ønsker du å lage en liten hjerteveske, syr du i et glidelås (for hånd), i åpningen. Dersom det skal bli en pute, fyller du den med "stuffing" og syr igjen hullet.

Lykke til med prosjektet!

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift på et nydelig hjerte. Skal starte med en gang :)

    SvarSlett
  2. Hei, jeg forsøker å spørre deg her, selv om dette er en gammeli link. Jeg har forsøkt å strikke hjertene dine. Men jeg synes mine blir så mye større enn de du har laget, og så får jeg dem ikke ordentlig tovet slik som dine. På mine vises rillene selv om jeg har hatt dem en gang i maskinen på 40 grader med full sentrifugering og med grønnsåpe. Hva gjør jeg galt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du bruker for tynne pinner? Det kan hende at du strikker for stramt til at hjertene kan toves skikkelig... det er den eneste forklaringen jeg kan komme på!

      Hvis du synes de blir for store, er det bare å redusere antall masker. Selv om de ser større ut når du har strikket dem løst på store pinner, så toves de bedre da.

      Håper du får det til! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!