lørdag 14. april 2012

Plan; Gå Norge på tvers!

Jepp! Du leste riktig! Jeg har et (planlagt) mål om at jeg skal gå Norge på tvers i sommer. Fra Hellemobotn til "Rr 249", ergo fra Norges kyst til grensemerket mellom Norge og Sverige (Rr249). Selve spaserturen er ikke veldig lang, bare ca 10-12 km, men når den er unnagjort, da har jeg gått Norge på tvers! :)



Jeg har aldri vært i Hellemofjorden, men det sies at det skal være både vakkert og "trollsk" der.  Min plan er å kjøre/ta tog og buss til tettstedet Drag (Tysfjord), for så å ta hurtigbåt til det lille stedet Musken, ca halvveis inn i fjorden. Her skal jeg tilbringe ett døgn med geocaching før jeg tar hurtigbåten videre til Hellemobotn, innerst i fjorden. Her starter turen opp i fjellet og mot svenskegrensen. Tenker jeg har to overnattinger på turen til og fra grensen, før jeg tar hurtigbåten ut av fjorden igjen!

Spaserturen fra Hellemobotn til grensemerket er altså bare ei drøy mil hver vei. Høydeforskjellene er heller ikke de helt store. Ingen store fjelltopper å bestige. Som dere ser på kartet tenker jeg å ta av fra stien for å (på ett eller annet vis) komme meg til "Rr249".

Hvorfor i all verden stoppe på Musken i ett døgn for 3 cacher? Jo, fordi ingen har funnet dem ennå! 2 av dem er lagt ut på nyttårsaften i 2009 og en i januar i år! Kan selvsagt hende at noen finner dem før jeg kommer meg ut på denne ferden - og da kan det hende jeg dropper denne stoppen, men pr i skrivende stund er dette planen!

Men ser det ikke fantastisk ut i Hellemobotn?!?!

Det er mye godt i planlegging; da glemmer jeg i en liten stund alt det hvite som ligger over landskapet utenfor vinduene..... ;)

15 kommentarer:

  1. Tøft! Men skal du gå alene, eller..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, jeg regner med at jeg blir alene. :)

      Siden jeg har fri en uke i slengen, med bare 3-4 arbeidsdager mellom, så har jeg så mye større anledning til å dra på lange turer enn alle andre...

      Men jeg liker å gå i fjellet alene, og siden jeg alltid treffer noen andre, så blir jeg jo ikke helt alene! :)

      Harald vil gjerne være med, men han har lite ferie til overs etter at vi har vært på Gran Canaria. ;)

      Slett
  2. Høres ut som en god plan. Viktig å ha noe å se frem mot!! (Sommer...)
    Regner med at det blir bilder og oppdatering av turen etterhvert..

    SvarSlett
    Svar
    1. Neiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... Jeg hadde tenkt å holde hele turen HELT hemmelig; ingen fortelling, ingen bilder.... he, he...

      God plan, ja, og blir den en realitet (HOPEFULLY) kommer det nok både tekst og bilder! :)

      Slett
  3. Wow, for en fantastisk plan! Du er den tøffeste dama jeg vet om, altså :) I dag har vi laget oss konto hos Geocaching, installert GPS på mobilen og planlagt tur i morgen. Har vært ute sammen med barna hele dagen, spilt slåball og kubb og plutselig var det kvelden. Men i morgen - DA BI DÆ :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Fabelaktig plan! Om jeg er så tøff; nei....

      JIPPI!!!!
      Jeg GLEDER meg til å høre om deres første cachejakt!!! OMG det blir spennende (i allefall for meg)!!! ;) Blir nok å følge med oppdateringer på bloggen din med "argus-øyne" i dag! :)

      Slett
  4. Når jeg bare hadde lest overskriften, tenkte jeg at dama er klin hakkandes gal. Men før jeg rakk å lese videre, tenkte jeg faktisk at dette hadde jeg lyst til å være med på. Og jo mer jeg leste, jo mer frister det! Så da håper jeg inderlig på fyldig rapport når turen din er ferdig, så vi som leser bloggen din kan "gå" i dine fotspor via din tekst og dine bilder :)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. At jeg er "klin hakkandes gal"; ja det sier min sønn også! ;) Ikke i denne sammenhengen, men sånn generelt, mye mulig han har rett! :)

      Kan ikke du ta den lille togturen oppover og bli med? Du trenger bare, skal vi se.... 2 dager ekstra, altså 5 døgn tilsammen!!! For en tur vi ville hatt!!! (SÆRIØST!!!)

      Uansett; jeg håper virkelig jeg får dette til! :)

      Slett
    2. Hvis man kan si at noen er klin hakkandes gal på en positiv måte, så har din sønn og jeg rett :)

      Åh, ikke frist meg!!! Jeg har jo 4 uker ferie i år, og det blir antagelig første og siste gang med så mye fri. Så jeg burde jo benytte anledningen til å gjøre ting jeg ikke får tid til i normale ferier... Må telle litt på knappene jeg altså...

      Slett
    3. He, he... Han mener det nok på en positiv måte, ja...

      Friste, friste, friste!!! ;)
      Vi får komme tilbake til saken til sommeren, når vi vet mer om fremtiden! :)

      Klem

      Slett
    4. Jupp, jeg må først vite hvilke av mine 4 uker ferie jeg må være hjemme i og hvilke jeg kan stikke av i. Men jeg tittet allerede i går på togpriser og har begynt å lure på hva jeg evt må kjøpe inn av utstyr ;)
      Klem!

      Slett
    5. Sansynligvis trenger du ingenting ekstra utstyr! Det er jo ikke en polferd. Kan tenke meg at det er snakk om ca 4-5 timer til grensen, hvis man går i sneglefart! Det gjør jeg! :)

      Klær og sko som tåler regn er nok lurt. Mat må man ha uansett. Sovepose har du - og hvis ikke har jeg flere! Norwegian tar ca 550,- pr vei fra Oslo til Bodø - så det er mye billigere enn tog, uansett! Og Bodø må jeg (nesten) kjøre forbi likevel!!! ;)

      Dette må vi virkelig spinne videre på!!! :)

      Slett
    6. Se her; Norwegian; http://www.norwegian.no/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=BOO&TripType=2&D_Day=1&D_Month=201207&R_Day=1&R_Month=201207&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0&D_SelectedDay=16&R_SelectedDay=16

      SAS var som vanlig noe dyrere! Widerøe også - og med dem er det en hel polferd! ;)

      Slett
  5. He-he..! Jeg har tenkt på den samme turen sjøl, men var ikke klar over muligheten for flere FTF underveis! Krysser fingre for at du blir førstemann- og ønsker meg veldig rapport når ekspedisjonen er gjennomført ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he... dette er nok en tur som mange drømmer om. Kanskje ikke helt den ruta jeg har peilet meg ut, men for å se Hellemojuvet og gå Norge på tvers!

      FTF'ene er ikke der "Norge på tvers" turen starter, men halvveis inn i fjorden, slik at å stoppe der krever ett helt døgn ekstra. Men for å logge 2 cacher på lista over de eldste cachene uten logging; da ofrer jeg ett døgn! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!