mandag 17. september 2012

Helga er over, men regnværet fortsetter...

Helga ble tilbragt på hytta. Jeg hadde planlagt å plukke masse sopp, men sånn ble det ikke. Jeg var i skogen, flere timer, både torsdag, fredag og lørdag... Men kantarell var det lite av.  Mange "slukøra" sopp-plukkere kom ut av skogen uten funn. På torsdag snakket jeg med ei dame som hadde funnet det samme som meg; noen ganske få og små kantareller... Det er nok ingen storsesong i Hemavan i år... Ja, ja... jeg fikk nå vært på tur om ikke annet.

Lappeteppet jeg har brukt 7 år på, er blitt hele 50 * 60 cm... det går virkelig unna! Nei, lappene symboliserer vel bare de få gangene jeg har kjeda meg på hytta - og i tillegg faktisk 3-4 stykker som jeg har strikka på jobb! ;) Og til tross for dårlig soppfangst denne helga, så kjedet jeg meg ikke så mye at det ble en ny lapp...  ;)

Jeg holdt på å få hjertet i halsen på torsdags kveld. Snøen la seg over fjellene - helt ned til tregrensa. Jeg fikk frysninger langt inn i beinmargen. Vinteren nærmer seg med stormskritt, ingen tvil om det! Så nå får jeg bare prøve å gjøre mest mulig ut av det som er igjen av høsten. Jeg håper ennå snøen holder seg unna byen en stund. :)

Den siste tiden har jeg igjen kastet meg i gang med å høre flere lydbøker. Jeg finner mange forfattere som skriver knallgod krim. Heldigvis!

Jussi Adler-Olsen er en av dem. Dansk forfatter som skriver med en innlevelse som gjør at man blir sugd inn i handlingen. Den første boken hørte jeg for noen måneder siden, det var; Kvinnen i buret. Jeg var imponert, men hadde en lang "bokfri" periode før jeg nå gikk i gang med; Fasandreperne, Flaskepost fra P og nå holder på med Journal 64. Snodig, men det er en slags sorg-blandet-panikk som griper meg nå som boken går mot slutten.... Jussi Adler-Olsen har ikke flere bøker om Carl Mørk og avdeling Q... men jeg håper de kommer! ;)

Snart må jeg ut på ny forfatterjakt! Noen som har tips til gode krimforfattere?

4 kommentarer:

  1. Clive Cussler, Jeffery Deaver, Tami Hoag, Alex Kava. Det finnes jo såå mange fantastiske forfattere, men disse kom jeg på i farta.Må kanskje nevne at dette er krimforfattere. Maritha

    SvarSlett
  2. Akkurat den boka sitter jeg og leser nå også :-)Skal komme tilbake med tips om forfattere. Krimbøker er det jo maaaaange av :)

    SvarSlett
  3. Du må jo selvfølgelig lese Jørn Lier Horst sine bøker (han skriver jo nesten fra mitt hjemsted)Kai Martin Brekke er neppe så kjent, skriver på nynorsk og også han skriver fra "mitt område", Aurland/Sogn, sikkert derfor jeg liker bøkene hans. Lars Kepler skal være bra i følge min kollega.Jo Nesbø,Liza Marklund,Robert Ludlum, Joy Fielding, Jack Higgins, Harlan Coben, Danielle Steel, David Baldacci. + mange flere :-) Mine krav er at bøkene skal være lettlest og ikke bruke for mange sider før de blir spennende/skjer noe.

    SvarSlett
  4. Takk for tips!

    Jørn Lier Horst har jeg lest alt av; fabelaktig forfatter! Venter i spenning på flere bøker av han. Det samme med Jo Nesbø, Liza Marklund (fabelaktig, hun også)og Robert Ludlum. Ludlum er litt for dramatisk for meg...

    Nynorsk er ikke helt min greie... kanskje litt dumt?

    Lars Kepler, Joy Fiedling, Harlan Coben og David Baldicci har jeg ikke hørt om, men skal skjekke dem ut, helt klart!

    Jack Higgins og Danielle Steel har jeg hørt om, men aldri lest. Kanskje jeg skulle sjekke dem ut? Hm...

    Her fikk jeg litt å tenke på. Takker så mye! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!