onsdag 19. september 2012

I soppens rike!

To dager i skogen har gitt resultater. 35 liter fin kantarell ligger utover spisebordet til rensking og bearbeiding! Lykke!!!

Siden jeg hadde gitt opp soppsesongen på grunn av manglende gule tepper i Hemavan, var gleden stor da ei venninne kunne fortelle at de hadde funnet sopp i Rana.

Så vi la i vei mot samme område, men stoppet drøye 5 km før stedet hun hadde vært på tidligere. Opp i skogen bar det, og 1,5 time senere var ei og ei halv av mine korger fulle. I tillegg til at hun hadde sin korg halvfull - dog av nydelig renska sopp... Jeg bare støvsuga kantarellen opp i min korg - og tar renskinga hjemme!!!

På denne soppturen kom vi over den nydelige korall-lignende soppen som dere ser på bildet. Siden vi ikke var sikre på om den var spiselig, lot vi den være i fred. Men vakker var den! Noen som vet hva slags sopp det er?

I går dro jeg også innover mot soppland. Den første korga mi var full før min venninne dukket opp og vi kunne tusle videre innover skogen. To fulle korger ble det på meg! Fornøyd tilbake i bilen - hjem og strø herlighetene utover spisebordet! 35 liter!!! :)

I dag er det rensking og konservering av soppen som står på programmet. I skrivende stund er jeg ca halvveis. Det tar tid, men denne naturens skatt kommer godt med som tilbehør til maten i tiden fremover...

4 kommentarer:

  1. Jeg skal ihvertfall ikke si til mamma at du finner så mye sopp, for da tror jeg hun tar kjøreturen oppover og stjeler fra fryseren din ;)
    Kanskje det er denne soppen på det første bildet ditt? (se det nederste bildet i linken)
    http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=8188

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he... Så gal er vel ikke mammaen din!!!
      Dessuten er nok sesongen over før hun rekker hit. Elgjakta starter i henga og da er det bare å holde seg unna skogen...

      Ang soppen;
      Jeg tror muligens det er denne;
      http://www.mushroomslook.com/p/636/ramaria-aurea
      Men ut fra det jeg leser er den av de soppene som er skumle å artsbestemme ut fra bilde, ergo ikke sopp som det er lurt å spise siden man ikke kan være helt sikker...

      Håper du får en fin ettermiddag!
      Klem

      Slett
  2. Nå ble steikepanna jeg fant med kantareller ganske lite i forhold til det du fant... så nå må jeg nok ut å lete litt til hehe.. Lykke er å ha kantareller i fryseren til høstens viltmiddager!! Det er jo såå godt!

    Fortsatt god rense sopp onsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var heldig og fant litt mer enn deg til slutt. Og det er jeg glad for. Kantarellsaus eller soppstuing til viltmiddager er bare helt supert!

      Og... heldigvis er det bare de bitte-små kantarellene igjen å renske nå. De som egner seg til omeletter og taco!!! ;)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!