torsdag 13. september 2012

Snart helg!

I går ettermiddag/kveld og i natt holdt jeg på å partere en 40 kg stor rein på spisebordet. (Jeg velger å ikke legge ut bilde av slaktet, men holder meg til et bilde da de løper fritt ved Umskaret....). Først kl 2 i natt var jeg ferdig.

Jeg satt igjen med store mengder flott viltkjøtt som skal bli flotte middager utover vinteren. 7.3 kg reinskav, 12.3 kg kjøttdeig, 7.5 kg steik og indrefilet. Alt pakket og merket i porsjonspakkninger. Til og med et "lammelår av rein" fikk vi laget!!!  :) Beingrinna koker vi kjøttet av og finner nok et bruksområde til det også!

Det er første gangen jeg har partert et slakt, men jeg innså fort at jeg hadde et naturtalent... om jeg kan være så vågal å si det. Egentlig dreide det seg mye om å kjenne til musklenes oppbyggning og plassering, så gikk det aldeles prima.

Småfolket trodde det hadde "rablet" for meg. For hvem med vettet i behold har en rein liggende til partering på en hvit voksduk på kjøkkenet? ;) Men jeg vet at når viltgryta eller reinsteika finner veien til middagsbordet, da er jeg ikke like rar...  ;)

Når jeg nå bare får tatt vare på det avkokte kjøttet, vasket litt klær, ryddet litt i papirer, dusjet og pakket, da legger jeg kursen mot Hemavan og kantarell- og steinsopp-sanking! Vi må jo ha tilbehør til kjøttet!!! :)

Jeg ønsker alle en super torsdag!

1 kommentar:

  1. Deilig å ha så mye godt kjøtt liggende i fryseren! Har noe til de fleste anledninger da :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!