tirsdag 3. januar 2017

2016 Topp 10 Geocacher!

Jeg har fortalt om mine topp 10 mystery cacher, så da er det vel på sin plass å fortelle om mine topp 10 andre cacher. Disse er favoritter på litt forskjellige måter, så jeg forklarer under hver enkelt.

Siden det bare er blitt 10-12 av hver av disse cachetypene; Letterbox Hybrid, EarthCache, Multi og en eneste Wherigo, har disse fått lov å "konkurere" med de tradisjonelle på denne Topp 10 lista.

Årets absolutt soleklare 1. plass går til tjabst+mfcr sin "Adventure cache" (link). Selve cachen er en tradisjonell boks, så den er ikke så spesiell, men området den ligger i er rett og slett magi i norsk natur. Langt inne i Lomsdal Visten Nasjonalpark fant vi denne i sommer. Her gjør turen gjennom villt og vakkert landskap denne cachen til årets beste cacheopplevelse. Hit kommer vi nok til å legge turen igjen, da for å gå lengre innover fjellheimen.
Lomtjønnan i Lomsdal Visten Nasjonalpark


På 2. plass finner vi Tattooduo sin "Skjelva" (link) Selve cachen her er også helt vanlig, men stedet er spektakulært og utrolig vakkert. På en liten holme, værutsatt til på Helgelandskysten, stod en gang ett fyrhus. I dag er det bare grunnmuren igjen og en moderne fyrlykt er satt opp. Utsikten over kysten er fantastisk. Her skulle jeg gjerne vært en gang i skikkelig uvær!
Skjelva på Helgelandskysten


På 3. plass er teamhaugun sin "Frøyningen" (link). Ei heller her er selve cachen spesiell, men området den tok oss med til er helt fantastisk vakkert. Hit ville vi aldri lagt turen hvis det ikke hadde vært for geocaching, hvilken nordlenning ville vel tatt av fra E6 i Nord-Trøndelag og kjørt opp en random grusvei av heller dårlig kvalitet? Jeg har vært her før, ett par ganger, dratt opp igjen for å finne nytilkomne cacher. Ingen tvil om at stedet får flere besøk av oss.
Frøyningen i Nord-Trøndelag


På 4. plass er BBuvarp sin "BMT # 1001" (link) Dette er en mystery, men ikke en slik som har en oppgave du kan løse hjemme. Egentlig skal man finne tall i andre cacher i trailen for å komme til denne, men jeg skjønte hvor det var da jeg leste de første loggene som var skrevet. Stedet er rett og slett vakkert. Jeg har vært der oppe 2 ganger og kommer garantert til å dra dit flere ganger. Dette er i Bogn friluftsområde i Nord-Trøndelag.
Bogn i Nord-Trøndelag


På 5. plass kommer McStoon sin cache "Sidesprang!" (link). Hit måtte jeg 2 ganger før jeg fikk signert loggen. Første gang hadde jeg ikke det nødvendige hjelpemiddel, men ved andre besøk var vi godt rustet til å få åpnet cachen. En feltoppgave, dvs en cache hvor man må utføre en oppgave for å få tilgang til selve cacheboksen og loggboken. Denne havnet på topp 10 lista fordi den er en vanvittig festlig cache.

På 6. plass er strandum  sin "Liatjønna" (link) Selve cacheboksen er ikke noe å skryte av, men den førte oss til nok ett sted i norsk natur vi aldri ville kommet hvis det ikke hadde vært for geocachinga. Det var snø når vi var der, men hit skal vi helt klart igjen en snøfri dag. Stedet er i Nord-Trøndelag.

På 7. plass er JAH! sin "Pandoras box" (link) en Letterbox Hybrid, dvs. en cache med ett eget stempel inni. Her fikk vi først tilgang til koordinatene ved å løse en oppgave, så måtte vi dit og løse flere feltoppgaver før vi fikk tilgang til selve cacheboksen med loggbok og stempel. Kjempefestlig og årets absolutt beste Letterbox. Denne ville havnet høyt også på grunn av stedet den var på. Den lå vakkert til i Malvik i Sør-Trøndelag.
Pandoras box. (Dette spoilerbildet er greit for CO)


På 8. plass er triiiwa sin "Onkel Reisende Mac" (link) også en Letterbox Hybrid. Her måtte vi løse en oppgave ála en mystery før vi fant ut hvor cachen var, så måtte cachen finnes og en kodelås åpnes før vi fikk tilgang til loggbok og stempel. Stedet var ikke noe å skryte av, men selve Letterboxen var utrolig moro å åpne. Denne er i Skogn i Nord-Trøndelag.

På 9. plass kommer FREDskorpset sin "Er du mørkeredd?" (link). Dette er også en Letterbox Hybrid. Denne gangen var det en litt vanskelig refleksløype som ledet til cachen. Refleksløyper er alltid spennende og denne skuffet ikke. Det som møtte oss på GZ var skikkelig festlig. Helt knall! Denne befinner seg ved Sjøåsen i Nord-Trøndelag.

10. plassen går til Bærgælive sin EarthCache "Andalshatten Batholitt i Helgeland Dekkekompleks" (link) Her besøker man ett sted hvor man får se ett eksempel på hvordan jorda ble laget for mange hundre millioner år siden. Jeg er veldig glad i EarthCacher, men har bare logget 48 av dem til nå, sjeldne som de er. Det vi får se på dette stedet er en vakker formasjon av vulkansk aktivitet. Tenk det?!?! Her på Helgelandskysten!
Bilder fra flere cacheturer.
Det er ingen tvil om at vi har hatt mange fine turer og opplevelser på våre cacheturer. Å besøke så mange fine steder som jeg gjør er helt fabelaktig! Jeg kjenner at jeg gleder meg voldsomt til cachesesongen 2017 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!