mandag 2. januar 2017

2016 Topp 10 Geocaching Mystery!

I 2016 logget jeg nøyaktig 200 av de ca 1300 mysteryene som jeg hadde løst. Jeg synes det er kjempemoro å løse slike oppgaver, ja, selvsagt i tillegg til å finne selve cachen.
Av disse 200 har jeg valgt ut de 10 oppgavene jeg synes var best;

På en soleklar 1. plass er mhassel sin "The Ultimate Hazelnut" (link)  Dette er uten tvil den mest velgjennomførte mystery jeg har løst til nå. Den står til sine D5. Når man leser de 16 loggene som er der i dag, så skjønner man fort at bare ett fåtall av de som har logget den faktisk har løst den selv. Jeg anbefaler oppgaven til alle som liker mystery. Selve cachen er en drive-in i Trondheim.

På 2. plass er FREDskorpset sin "Forseintkomming" (link) Denne mysteryen er bare morsom. Den er bare en D 3,5. Da den dukket opp ble jeg litt forundret over at ingen løste den samme dag som den kom, de pleier å være raskt ute i området den ligger i. Mer moro var det, å dagen etter, bli den første som løste den, for at noe så såre enkelt kan virke så vanskelig... Det gikk faktisk nesten 1 måned før den ble logget første gang - og jeg var veldig fornøyd når jeg etterhvert fikk logget den. Pr i dag er det bare 7 funn på denne drive-in cachen i Namsos området.

På 3. plass er Listig sin "Litt puslete - Listigs nøtter # 9" (link) Dette er en sånn oppgave som er fin å pusle med i vinterkulden. Skrive ut, klippe og pusle sammen. Enkelt og greit skulle man tro, men her var det litt lurium, så den ble gøy å løse. Den er bare D 2,5 og burde kanskje være ett hakk høyere vanskelighetsgrad på, men uansett; den anbefales. Selve cachen var en drive-in i Trondheim.

På 4. plass finner vi skogmal sin "Hattfjelldal View" (link) Bare 13 funn siden den ble publisert i 2009. Utrolig. Også her er det sånn at når man leser loggene, så ser man at bare ett fåtall har løst den selv. Denne mysteryen står for sine D5, helt klart. 6 år tok det meg å løse den. 6 år og jeg vet ikke hvor mange utskrifter og kreative løsningsforslag... omsider kom jeg og 2 venner, i ett intensivt samarbeide, frem til ett sett fornuftige koordinater. I høst kunne jeg og Lasse omsider legge turen til Hattfjelldal's skoger for å få signert loggen.

På 5. plass finner vi også en av skogmal sine. "The Mosquito Mystery" (link) Den ble lagt ut i 2011 og jeg løste den på ett vis det året. Da hadde jeg ikke en masse web-verktøy å løse den med, så en utskrift av kart og bruk av passer ga løsningen. Den ikke funnet de første gangene jeg lette etter den, men i høst kunne den signeres. Den var utrolig nok på det stedet jeg kom frem til med min alternative løsningsmetode. Dette er en drive-in i Hattfjelldal området.

På 6. plass finner vi mhassel sin "Hazelnut #21 Rubix's Cube" (link) I påsken gikk jeg og Lasse i gang med denne, for så vidt greit å få løst selve kuben, men veien videre var ikke fullt så grei. Den er satt til D3, men jeg tror nok den kunne vært ett hakk høyere vanskelighetsgrad på. Nok en av disse mysteryene som krever modning for å løses, for denne kuben har vært snurret og snurret på til det kjedsommelige før Lasse omsider fant ut av det. Dette er en drive-in i Trondheim.

På 7. plass finner vi også en av mhassel sine. "Hazelnut - I ♥ Oppdal" (link) Dette er en oppgave av typen: skriv ut og finn ut. Det var ikke fullt så enkelt, men veldig moro når den var løst. Utrolig hva man kan lære. D3, men denne er nok også en av dem som burde vært satt ett poeng høyere. Dette er en drive-in på Oppdal.

På 8. plass kommer kjlov sin "Mysteriet Snåsavatnet # 10" (link) Nå er vel ikke dette av de mest fantastiske oppgavene, men den er morsom fordi den viser hvor utrolig hjernene våre virker. Den er D5 og utvilsomt av de oppgavene som man enten ser løsningen på med en gang eller som skaper masse hodebry. Selve cachen er en drive-in i Snåsa området.

På 9. plass har jeg wevian sin "Uværscachen" (link). Denne er vel strengt tatt ikke egentlig i topp 10 av flotte mysteryoppgaver, men siden den er på Lovund og har det temaet og løsningsmetoden som den har, ja, så havner den på lista. Her lærte jeg noe nytt om noe som jeg trodde jeg kunne litt om fra før. Cachen er en fin spasertur på Lovund.

På 10. plass finner vi nok en gang en cache av mhassel. "Hazelnut #19 TEDTalks" (link) Her ble jeg lurt trill rundt, men det er ikke det som gjør denne så bra, det er rett og slett denne youtube filmen som sier utrolig mye om hvordan hjernen vår fungerer når vi skal finne løsninger på ting;



Ja, der har dere listen over de beste 10 mysteryene jeg fikk gleden av å både løse og logge i 2016. Det blir spennende å se hvordan lista for 2017 blir. Forhåpentligvis får jeg løst mange flere og logget flere av de jeg allerede har løst.

For alle som ikke er geocachere - og ikke forstår helt hva mystery er, så kan dette vel egentlig forklares som en slags påskenøtter, hvor man skal frem til løsningsord eller tall. Ergo er ikke geocaching bare å løpe rundt i skogen for å finne tuppevarebokser, det kan også være fin hjernetrim.

Happy caching!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!