onsdag 15. august 2018

Det blir ikke hjemmelaga surkål i år!

Jeg satt og kosa meg utenfor teltet mitt ett sted i sør når jeg fikk bilder hjemmefra.

Hønene hadde sneket seg inn i grønnsakshagen... Der hadde de fått seg ett realt festmåltid før de ble tatt på fersken.

Det var ett tragisk syn. Dette er kålen vår. Eller, det var kålen vår. De store fine bladene var oppspist, bare små lurvete rester stod igjen. De hønene er skadedyr. Ingen hjemmelaga surkål i år. Lasse mente de burde kompensere med å legge 20 egg dagen etter, men det kom bare 5. Ett giga-egg på 87 gram, vanligvis er de normalstørrelse, altså rundt 55 gram.

Men når jeg så fikk bilder av hvem som var i hønsegården... Feil dyr på feil sted. Hårballene, høner og kyllinger tusler sammen på tunet. At ikke de hårballene kan passe bedre på grønnsakshagen i stedet for å dra på besøk hos hønene når de ikke er hjemme....

Etter en stund fikk jeg neste bilde. Hønene var ute av grønnsakshagen. Men nå hadde ungdomskyllingene havna der. Heldigvis har ikke de vett til å spise av godsakene. Så vi kan puste letta ut, for det ser ut som om vi får godt med rødkål i alle fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!