mandag 5. oktober 2020

Høsten er så vakker!


Nå som traktkantarell og trompetkantarell har dukket opp i skogen, er det blitt mange fine turer for å sanke godsakene. Fargene spraker og når sola i tillegg skinner er det helt fantastisk.


Hele lørdagen tuslet jeg og turfølget rundt i skogen. Middagen som bestod av pølser med tilbehør, ble stekt på en engangsgrill i skogen. Det er så koselig å sitte mellom digre graner, ta en pause og nyte stillheten. Så fortsatte jakten på naturens beste mat. 


Helt til mørket begynte å falle på fylte vi korgene. En god del vanlig kantarell, men mest traktkantarell og trompetkantarell. Turfølget plukket også noen fine piggsopp, men det har jeg allerede mye av i fryseren, så de overlot jeg til dem.

Vi er litt komiske når vi leter, for i den dype konsentrasjonen når øynene søker, begynner vi å liste oss fremover. Så begynner vi å le, for vi vet jo at vi ikke trenger å være så stille, soppen skremmes ikke bort. Likevel gjør vi det gang på gang, alle sammen.

Til tross for at det er ett godt soppår og mye sopp står igjen i skogen, valgte jeg å dra hjem på søndag. Hvis det ikke blir for mange frostnetter før neste arbeidsperiode, kan jeg ta nye turer da.

Vi virrer egentlig bare rundt i skogen. Nye steder utforskes hvert år og hvert år finner vi nok sopp som blir tilbehør til middager frem til neste høst. Om vi kommer til steder der andre har vært, så er det sånn at de beste soppene står igjen, siden de fleste bare plukker kantarell.

Jeg krysser fingrene og håper temperaluren holder seg på plussiden en ukes tid til. Vi har nemlig ett område vi er ganske sikker på at ingen går, det er langt og bratt, men vanligvis mengder av sopp. Jeg gleder meg masse!

2 kommentarer:

  1. God sopp-jakt, skulle ønske jeg kunne slått følge med deg et år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må vi få til, kan du skjønne 🤩

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!