lørdag 31. oktober 2020

Påfyll av hjemmelaga mat!

Det var på tide å få fylle på siste rest av høstens innsanking både "kjellerbutikken" (spiskammeret i kjelleren) og litt bakevarer til fryseren. Så det har tatt en del tid i det siste.

Jeg fikk en hel masse epler av ei som hadde mer enn hun kunne ta vare på. Egentlig for å gi til hønene, men de var gode, så jeg fant ut at jeg måtte bruke de fineste selv. 

Det ble til at jeg baka 5 eplekaker. I tillegg til 11 glass med eplemost som ble hermetisert. 

Hermetisering har vist seg å være både en enkel og plassvennlig måte å ta vare på matvarer. I stedet for at alt må i fryseren og dermed tines før bruk, så er det bare å gå i kjellerbutikken og hente det vi har lyst på.

Jeg skal ta bilder i kjellerbutikken en dag, sånn at dere får se, for gjennom sommeren har jeg fått fylt den opp igjen. I vår var hyllene så tomme at vi nesten måtte spare på godsakene.


Jeg fant ut at jeg skulle lage gahkko (samisk brød). Jeg har laget slike før og vet at de er veldig gode. Det ble veldig mange fine små hjerteforma brød. Ved å kjevle ut og bruke ei pepperkakeform gikk det raskt. Jeg glemte av deigen som stod til heving, så den fant veien ut av bakebollen. Med den knallgode eplemosten på... helt nydelig mat.


Pølsebrød fra butikken... jeg har aldri likt dem. Men med gahkko-deigen i tankene fant jeg ut at det måtte være mulig å bruke den til å lage gode pølsebrød. Pølser går det mye av hos oss, for vi har pølsebål veldig ofte. Så jeg laga ny deig. Lasse stakk ned i kjelleren og kom opp med en pølsebrødutstikker. Fabelaktig sak som gjorde at det bare var å kjevle ut i passe tykkelse og stikke ut brød med helt riktig form. Som dere ser er de rimelig flate når de settes til heving, men får helt riktig tykkelse når de er ferdige. Jeg varmer opp steikeovnen til 40 grader, så setter jeg dem inn der til heving. Det fungerer supert for alt bakverk.

Jeg har laga tromslefse også, men glemte å ta bilder. Meget gode lefser som jeg helt klart kommer til å lage flere av når det er tomt.

Ha en super uke videre!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!