lørdag 3. oktober 2020

Vi har kjøpt hytte!

Bilder fra salgsannonsen!

Helt siden vi flyttet til Dønna har vi holdt utkikk etter ei hytte eller ei lita leilighet på Mo. Siden kriteriene har vært at ei ev. hytte skulle ligge veldig nært sentrum og vinterbrøyta vei, ha strøm, internettforbindelse, samt absolutt ikke behov for totalrenovering. Ja, så har det ikke dukka opp noe som har vært aktuelt. 

Men så, i august dukka det opp ei lita hytte. 7 minutter kjøring fra sentrum, 20 meter fra vinterbrøyta vei, med strøm, så og si ferdig møblert og bare behov for skifte av bordkledning. Stedet mangler 4G- og mobildekning, men ved hjelp av ei antenne var det mulig med vanlig internett.

Bilder fra salgsannonsen!

For å gjøre en lang historie kort; vi kjøpte den. Fredheim ble overtatt 12. august. Vi fjerna en masse nips-og-naps, monterte antenna for å få internett og bytta ut noen av møblene med nye bruktfunn. Vipps, så var hytta klar til bruk. 

Likevel var det ting jeg hadde lyst å gjøre noe med. Kjøkkeninnredninga var mørkegrønn og fæl, så jeg kjøpte maling, malte den lys grå og bytta ut knottene og benkeplata. Jeg satte også inn en skuffeseksjon ekstra og laga hjørneløsning for å få satt inn oppvaskkum. Kjøleskapet var gammelt og laga skumle lyder, så vi kjøpte nytt. 

I tillegg mangla det senger, både på soverommet og hemsen. Derfor bygde vi seng på soverommet og senere halvverte jeg det plassbygde skapet der slik at jeg fikk plass til kommoden. På hemsen satte jeg opp ei seng, så er det mulig å sove der oppe også.

Det mangla bad inne i hytta, men ved å halvvere yttergangen ble det ett fint lite bad der. Uthuset ble fylt med ved og nå er alt i skjønneste orden.


34 kvadrat er stort nok i massevis. Stue, kjøkken, soverom, bad og yttergang er mer enn nok. Og så er det så koselig med umalt panel på veggene og i taket. På bildet over her ser dere hvordan det er i dag. Jeg er godt fornøyd og synes det er blitt kjempekoselig. 

Hytta ligger på Mo, i Åga, Vatnadalen, ved Andfiskvatnet. Selv om det bare er 50 meter fra hytta til vannet, så ser vi det ikke på grunn av skogen. Det er sikkert mulig å få skoga der, men det spiller ikke så stor rolle. Den 620 kvadrat store tomta er åpen og fin, ennå mer åpen nå som siste storm tok knekken på ett par store bjørk.

Jeg trives godt der når jeg har arbeidsperiodene mine. Det er ikke så værst å få venner på besøk og ha pølsebål i "hagen". Til tross for at Vatnadalen er bynær er det avsides. Stedet er ett flott turområde som benyttes mye, ergo er det også mye trafikk forbi. Det merkelige er at ingen stopper opp eller senker farten for å se på oss når de kjører forbi. Noe som er en stor forskjell fra hvordan vi har det hjemme ;)

3 kommentarer:

  1. Gratulerer, her har du jaggu også stått på :) :) Det ble veldig fint.

    SvarSlett
  2. Gratulerer! Dette ser ut som en typisk Siv Anita-hytte, skjønner godt at du trives :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Jo, dette er vel typisk meg, ikke mye modernistisk ;)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!