onsdag 1. desember 2010

Pepperkake-kjærlighet-på-pinne!

De siste dagene har vi hatt et lite prosjekt her i huset. En stor porsjon pepperkakedeig er blitt forvandlet til 30 fabelaktige pepperkake-kjærlighet-på-pine!!!

Det var ikke spesielt vanskelig, og de ble utrolig flotte... ikke sannt?


Pepperkake-kjærlighet-på-pinnene er laga og klar til steking! Av deigen (som er oppgitt under) ble det nok til 30 kjærligheter. Ispinnene ble bakt inn i kjærligheten. Jeg trilla ut lange, tynne pølser på ca. 1 meter, og snurra rundt og rundt - og mekka underveis ispinnen inn i snurringa. Vips; en pepperkake-kjærlighet! De er +/- 10 cm i diameter... store kjærligheter!!!

Pepperkake-kjærlighet-på-pinne er ferdig stekt og til avkjøling! Jeg må innrømme at jeg var rimelig spent på om det kom til å gå, men vist gikk det! Pinnen ble pent innbakt, og holdt kjærligheten godt!

Pepperkake-kjærlighet-på-pinnene er klare til dekorering! 30 flotte kreasjoner. Vi lot de ferdige pepperkakene hvile til dagen derpå, for å bli kvitt så mye fuktighet som mulig, da er det kjekt å ha ei korg med et bakehåndkle oppi. Tørt og trygt forvart.

Planen er at de to minste av småfolket, som fremdeles er på barneskola, skulle få med seg disse på skola, og gi til alle klassekammeratene sine 1. desember. En hyggelig start på jula, uten at det oser for mye jul av dem. Noe som vil si at de også passer for de barna som er Jehovas Vitner og ikke feirer jul!!!

Pepperkakeoppskrift;
300 g romtemperert smør
5 dl sukker
1 dl sirup
1 ss ingefær
2 ss kanel
2 ts nellik
2 ts kardemomme
1 ss natron
2 dl vann
ca. 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smør og sukker smidig, bland i krydder, natron, sirup og vann, samt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet. (Eller gjør som meg, putt alt i foodprosessorer og kjør den til den er en fin deig!) La deigen hvile kjørlig over natten.
Stek påpperkakene ved 200 grader til de får fin farge, tar 6-8 minutter. Pepperkake-kjærlighetene tar ca. 10 minutter. (Oppskrifta er ikke hentet fra en kokebok eller nettet, det er en gammel oppskrift jeg fikk av en venninne for mange år siden - og den er god til både figurer og husbygging!)


Ja, så enkelt var det faktisk. Pyntet med melisglasur og nonstop, ble de kjempefine kaker på pinne!!!
(melisglasur; melis, eggehvite, sitronsaft - vispet til en tykk masse)

Så nå går jeg ut fra at 6. og 7. klasse på Skonseng skole har en veldig koselig og morsom 1. desember!

Håper ALLE får en fantastisk fin ventetid frem mot jul! Pakket og klar til å ta med på skolen! Går ut fra at det har vært mange smilefjes på skolen i dag!!!

3 kommentarer:

  1. Så utrolig stilige!!! Flink du! :)

    SvarSlett
  2. jøss :)
    hvor henter du alle disse stilige idèene fra??
    kjempeflott !! :)

    SvarSlett
  3. Takk! ;-)
    Jeg er proppfull av idéer, mangler bare energi til å utføre... men for småfolket sin del så prøver jeg å få til litt...

    *KLEM*

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!