mandag 13. desember 2010

Tenåringer - et problem eller en utfordring?

Jeg undres; er det nødvendig å se på tenåringer som et problem? Eller en utfordring? Siden vi har huset fullt av denne spesielle arten av små mennesker, tenåringer, begynner vi å få innsikt i, og erfaring med, hvor frustrerende det er å forholde seg til dem. De mister all hjernekapasitet, kler seg som kråker, husker ingenting, synes vi er idioter som ikke forstår noe som helst, kan og vet alt om livet, skal gjøre som de selv vil og sover til langt på dag.

La meg spesifisere.
Når jeg sier at de mister all hjernekapasitet, så mener jeg det. De husker null-niks-og-nada, før øyeblikket er der. UPS! Jeg har visst en heldagsprøve i dag! UPS! Jeg skulle hatt med gymtøy! UPS! Bussen går visst klokka kvart over fire i dag også! UPS! Jeg trenger kanskje en passer til matteprøven! Lista kunne fortsatt i det uendelige. Det er helt fantastisk, hver eneste uke går bussen til samme tid, og det er en like stor overraskelse hver gang. Hver eneste uke, på samme dag, er det gym. Men huske det? Neeeei! Æh, hva skjer a? Suprice!!! Same procedure as last week.... Åh.... Jeg må ærlig innrømme at hvis det ikke hadde vært for at de tenåringene som bor her i huset hadde kommet hjem med knallgode karakterer, så hadde jeg særiøst tvilt på om de i det hele tatt hadde intelligens....

Kler seg som kråker... Ja, enten med buksa nedenfor rumpa eller med puppene på tørk. Tjue minus? Hutrer og fryser? Spiller ingen rolle. Puppene skal fram i dagslys og rumpa skal være bar. At man går som Charlie Chaplin for at buksa ikke skal falle ned på knærne, er visst bare kult. At man ikke egentlig har noen pupper å ha på tørk, spiller i allefall ingen rolle! Hovedsaken er at man er KUL! Jada, vi burde ikke bry oss. Men som foreldre ønsker vi ikke at småfolket skal fryse i hjel eller bli syk. Og så vet vi, at om et par år, så skjønner de at det ser teit ut å gå sånn, og begynner å kle seg etter forholdene! Jeg lar meg storstilt imponere, spesielt i disse julebordtider, når jeg ser unge jenter i kjoler som til nød kan betegnes som lange gensere, høyhelte småsko i 20 cm nysnø, tynnstrømpebukse og jakken åpen... hutrende nedover gatene - på vei mot festen... Det må da for svarte svingende gå ann å lukke jakken og ha småskoene i veska, og heller bytte når du kommer fram! Men neida, det er mye bedre å fryse i stykker alle blodkarene og ikke klare å bli varm i det hele tatt i løpet av kvelden og natta!!! Det er også superviktig å vise fram hvilken farge man har på underbuksa i dag... Lurer egentlig litt på hvorfor det er så interessant for andre å se på denne underbuksa?

Ja, vi er idioter som ikke forstår noen ting. For arten, tenåringer, de skjønner alt om livet. Vi derimot skjønner ingenting. Meget mulig, men nå har vi nå den erfaringen at vi har vært tenåringer, og vet, av erfaring, at en tenåring slett ikke vet alt om livet. De vet det de har lært til nå, og det de tror om livet. Bare jeg blir 18 år og kommer meg hjemmefra. Da skal jeg aldri rydde, aldri vaske, aldri ta vare på klærne mine, aldri kle på meg for mye klær, og i allefall ALDRI bli som foreldrene mine!!!

Dusjing. Kan dere fatte og begripe hvorfor det er nødvendig å dusje 3 ganger hver dag? Spesielt når dagen kun har bestått i å gå halvnaken rundt i gata, eller ligge i senga med dataen? Og er det virkelig nødvendig med 3 nye håndklær for å utføre denne prosessen, hver dag? Kan dere fatte og begripe at det er nødvendig å skifte antrekk 5 ganger hver dag? Skulle tro de ikke kunne spise normalt, og søla ut klærne sine, slik at de måtte skifte. "Outfit of the day!" publisert sammen med et bilde, tatt av seg selv, i speilet! Joda, vi ser du ser flott ut... men trengs det 5 "outfits" hver dag?

Og for å ta opp dette med å sove til langt på dag... Det kan de faktisk ikke noe for! I tenårene er, som kjent, hormonene i overproduksjon. Deriblandt også melatonin. Melatonin er kroppens eget søvnhormon. Det brytes, hos vanlige dødelige, ned av sol og lys, og økes av mørke. Siden overproduksjonen også omfatter melatonin, er det fint lite å gjøre med, annet enn å la dem sove når de har behov for det! Selvsagt må de opp og på skole i ukedagene, men man har mye igjen for å la dem sove i helgene. Ja, men da snur de jo døgnet! Vel, mandag-morra-blues, da må de snu tilbake om de vil eller ikke!!!

Så, når man vet alt dette, skulle det vel være lite vanskelig å overse at de kler seg som kråker, tror de vet alt (og kan utrykke ting som; Kunnskap er makt!), sove til langt på dag, ikke trenger å huske noen ting og innbiller seg at de aldri vil bli som foreldrene sine?!?!

For plutselig er de flyttet hjemmefra; oppdager at det ikke er tannfeén som plukker opp klærne fra gulvet, handler inn mat, vasker klær, gulv og kopper... De innser også at de ikke trenger fryse i hjel, vise rumpa og pupper, for å være flotte ungdommer! Videre innser de at for å ikke fryse og bli syke må de ha varme klær på. De forstår at ekstremdyre merkeklær, faktisk er ekstremt dyre, og ikke noe de kan kjøpe i øst og vest! De skjønner at det koster alt for mye å tømme varmtvannstanken 3 ganger pr dag. De oppdager også at de flotte merkeklærne, de har spart for å kjøpe, faktisk blir utslitt av å bli vasket 100 ganger unødvendig! Og en dag våkner de opp og innser at; Søren, jeg ble visst som foreldrene mine likevel!

Nå er det slett ikke sånn at våre tenåringer er så ekstreme som dette. Joda, rumpa skal være bar, kjolene korte, hjernen er utkobla, hukommelsen er som en dement 100 åring, og melatoninen er i overproduksjon. Men så har vi tatt noen "grusomme" grep. De har kun en billett til dusjen pr dag. De har kun ett håndkle, som blir vaska en gang i uka. Det er ingen som plukker opp klærne etter dem og legger dem på plass eller i skittentøyskorga (de blir bare konfiskert - og borte vekk!), setter de ikke kopper og glass i oppvaskmaskinen med en gang, må de gå ekstratur til kjøkkenet for å rette opp, og sist men ikke minst... klarer du ikke huske noe som helst; da er det faktisk ditt problem, ikke vårt!

På den andre siden har vi for lenge siden innsett, siden vi faktisk har vært av arten selv, at uansett hvor mange restriksjoner vi setter, så gjør de som de selv finner ut likevel. Da er det bedre å godta dette, og innføre fjellvettregel nummer 2 og 7. Meld fra hvor du går. Og; Gå aldri alene. Etterhvert håper vi at de innser at det også er lurt å følge fjellvettregel nummer 4, 5 og 8. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Lytt til erfarne fjellfolk. Vend i tide - det er ingen skam å snu. Konsekvensene av å ikke følge fjellvettregel nummer 2 og 7, er rett og slett; null data og null telefon. Og som alle med tenåringer vet; uten data og telefon er livet meningsløst! Ergo lærer de fort!!! For skulle vi vente til de var myndige med å la dem få lov til å være ute å leke med andre av arten tenåringer, så lærer de aldri at det går ann å ta kontakt med oss og få hjelp. Etter hvert håper vi at de lærer fjellvettregel nr 1; Legg ikke ut på langtur uten trening. Da mener jeg; om våre tenåringer går på snørra så det synger etter, så er det bedre at de lærer tidlig at det er lurt med litt erfaring før man stuper i noe, og at det er lov å snu, lytte til noen med erfaring og be om hjelp!!!

Dagens tankesurr...
Og til dere som tror at min unge kommer ALDRI til å bli sånn, for han/hun er så snill og grei og oppmerksom... lev lykkelig i troen til dagen er der!!! ;-)

13 kommentarer:

  1. Hahahaha:)) Dette var mrsom lesning Siv-Anita. Velkommen inn i tenåringenes verden jah. Likte de knepene du har lagt inn, er spent på hvor lenge du klarer å holde ut med kopper som står på bord og klær overalt. For tenåringen ser ikke dette i sin lille bomullsverden. Lykke til!! Klem

    SvarSlett
  2. ;-) Våre lure knep har funket, skjønner du! Det er sjelden det finnes klær på gulvet; med mindre det er noe de ønsker skal forsvinne... det er sjelden det står kopper igjen etter dem noen steder, for de er for late til å måtte gå to ganger for å få dem i oppvaskmaskinen... ;-)

    Og du har helt rett; de ser det ikke i sin egen lille bomullsverden!!!

    *KLEM* tilbake!!!

    SvarSlett
  3. Strålende skrevet! Det morsomme er at de fleste av oss som nå har eller kunne hatt barn i tenåringsalder også var sånn en eller annen gang i verden. Og på mystisk vis har vi "glemt" hvor altvitende vi var da ;)

    Men ja, jeg gleder meg til å gå gjennom det du beskriver der, dvs det har allerede begynt selv om han ikke er tenåring før om ca 8 måneder. Lua på kjøkkenbenken var siste påfunn, og han måtte pent gå ned fra 2. etg for å rydde gitt :)

    Stor klem!

    SvarSlett
  4. Kjersti; i dagens samfunn starter vel "tenårene" allerede i 11-12 års alderen.... I allefall begynner hukommelsen å svikte da... ;-)

    Vi har hatt veldig god erfaring med å ha dem til å gå en ny runde for å rydde etter seg. Latskapen lenge leve. Dessuten er det et traume å forlate dataen noen minutter for å rydde... ergo husker man!

    Prøvde å lage en humoristisk vri på problemstillingen, og tror jeg traff godt.

    Er jo også ment som et "spark i ræva" til frustrerte, kontrollerende og fortvila foreldre... i tillegg til som en "wake up call" til dagens ungdom... Men om arten som kalles foreldre tar hintet? Eller arten som heter tenåringer tar hintet? Det vites ikke ennå....

    *KLEM*

    SvarSlett
  5. Strålende Siw Anita..-og utrolig nok er jammen alt du sier helt sant. Du skriver dessuten fabelaktig godt, en av få blogger med så mange ord jeg faktisk gidder lese :)

    SvarSlett
  6. Takk, Monica! Godt med tilbakemeldinger... og supert at det finnes et snev av sannhet i filosofiene mine... ;-)

    SvarSlett
  7. Finns ikke problemer, bare utfordringer, også med tenåringer.

    SvarSlett
  8. Jepp, Kamelryttersken! Det har du knasende korrekt i!!! Velger å se på tenåringer som en litt merkelig art, som vi kan studere - men ikke nødvendigvis forstå!!! ;-)

    SvarSlett
  9. Hei Siv Anita borte i Klippen-resort!
    Du skriver jammen fornøyelig. Tok meg bare en snartur innom FB, trodde jeg, i samme farta som jeg skulle fikse noe via pc. Så linken din og ble nysgjerrig igjen. Vet du skriver godt. Så nå ble jeg altså sittende her i stedet for å vaske ferdig stue og kjøkkengulv.Har det egntlig ikke travelt, men det er fordi jeg liker å få ting unna. Men, dette var et hyggelig avbrekk. Kos deg på hytta og kom deg til hektene.
    Kari

    SvarSlett
  10. Takk Kari! Hyggelig at noen "glemmer" vasking og heller velger å sitte her og lese om mine funderinger!!! he, he...

    Godt å være på hytta i fred og ro, uten noe spesielt å gjøre; bortsett fra det jeg vil. Og uten noen eller noe å passe på... ;-)

    Kos deg masse i jula!
    *KLEM*

    SvarSlett
  11. Morsom lesning. :0) Har to eksemplarer av arten selv, men de har enda ikke blitt helt slik som dine. Foruten dette med rompa bar, da, og for lite tøy på kroppen i 20 minus. Også glemmer de en del, ja, men det blir vel verre. O'joy...

    SvarSlett
  12. Dette var fint skrevet.

    http://sidet68.bloggbyen.com/

    SvarSlett
  13. Morsomt dette.

    http://minblog68.wordpress.com/

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!