onsdag 2. februar 2011

Europavei?!?!?!

Ja, noen ganger kan man virkelig undres, er det virkelig en Europavei jeg kjører på? I dag kjørte jeg på to av dem... og for å være ærlig er det nesten som å kjøre på en skogsbilvei!!! Bildet er fra E12... godt brøyta, ikke sannt? Ikke mye trivelig å treffe på et vogntog på vei opp eller ned her. Jeg dro opp hit fordi jeg skulle ta bilder i sola, ned mot Mo sentrum, men det gikk ikke. For det første forsvant sola, for det andre var brøyteskavlene så høye på de to avkjøringene som var brøyta ut, at det ikke var mulig å komme seg opp for å se over kanten! Sukk... Men jeg fikk nå til et bilde i de siste restene av sollys her oppe... og ja, fremdeles E12 du ser!

Vel, på vei tilbake til sivilisasjonen igjen, slutter E12 og krysser over i E6. Mye bedre med E6, som tross alt går gjennom hele Norge på langs, ikke sannt? Joda... vel, snøen var nå tildels skrapa bort, og elvene som renner i de fire dype hjul-spor-rennene i asfalten hadde virkelig fin fart nedover veien. Siden været i løpet av en halv time hadde slått om fra sol til plaskregn, var det også dannet seg en del små innsjøer langs og i veibanen. Jepp! Fremdeles E6 det er snakk om.

Når man så kommer litt utenfor Mo, ca 1 mil, da treffer man virkelig diamanten i E6 på vei nordover. Røssvollbrua. Ingen over, ingen ved siden. Noen av mine lesere kjenner dette stedet igjen, fordi de kjører her hver dag og vet hvor ille det er. Til dere andre; studer bildet; du kommer kjørende mot de fine gul/sorte skiltene som forteller deg "ta hardt mot venstre", så kjører du et par hundre meter, treffer nye tilsvarende skilt som forteller deg "ta hardt mot høyre". Nå er det snakk om en 90 graders sving inn på brua du ser på bildet. Nei, det er ikke en gang og sykkelbro, det er en bro for biler - en del av E6. For å vise dere hvordan det ser ut fra den andre enden av broen, kan dere studere neste bilde;

Her ser dere broen med en trailer og en personbil på vei sørover. Joda, to personbiler kan møtes her, men... traileren trenger hele plassen for å i det hele tatt ha mulighet til å komme seg igjennom svingen. Det er ikke sjelden en trailer kiler seg fast her heller, for de virkelig store kjøredoningene med henger, de sliter med å klare denne 90 graders svingen. Og når en trailer kiler seg fast i svingen på broen, da blir det fort store køer på begge sider... Snakk om "flaskehals"! Og innimellom flyter begeret over for noen som kjører personbiler, for man blir lei av å rygge tilbake for å lage plass til en av de hundre av trailerene som passerer her hver dag. Det er selvsagt ikke trailersjåførenes feil at det er sånn, at veien ikke er tilpasset biler og større kjøretøyer, og vi har selvsagt forståelse for at ukjente sjåfører kiler seg fast her innimellom. Hele greia er håpløs!

Men siden vi bor i verdens rikeste land, kan vi jo ikke bare komme her og komme her, og tro at vi skal få veier som er sikre og kjørbare for alle som ferdes gjennom landet vårt!

Skal jeg si dere noe; jeg skjemmes av denne veistrekningen!
Takk for oppmerksomheten!

1 kommentar:

  1. Veiene i Norge er generelt en vits. Jeg har til dags dato ikke forstått hva veiskatten brukes til, for de brukes ikke til de veiene jeg ferdes på ihvertfall, hverken i nærmiljøet, til jobben eller de få gangene vi er på ferie. Det eneste nye jeg har sett de senere årene, er den nye 4-felts E6 med ny Svinesundsbro her nede, og så litt lapping på riksveien vi bor ved. Elendige greier...

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!