søndag 6. februar 2011

"Norge er den siste Sovjetstat!"

I 1999 kom daværende Sveriges næringsminister, Björn Rosengren med en uttalelse som jeg mange, mange ganger har tenkt på. Han sa følgende; ”Norge er den siste sovjetstat.” Nå kom han med denne uttalelsen i forbindelse med fusjonsprosessen mellom Telenor og Telia. Om uttalelsen var i frustrasjon, humoristisk eller i blodig alvor, vet jeg ikke. Det spiller heller ingen rolle. Av og til kan man faktisk undres om vi faktisk lever i den siste Sovjetststat.
Uttrykket er blitt stående fast i hukommelsen til folk, i 12 år! Det er meget mulig det er bare jeg som innimellom blir rimelig frustrert over de forholdene vi lever under i dette landet, og tenker at; jeg skjønner ikke oppstyret, svensken hadde jo helt rett i sine uttalelser!
På den andre siden har også Stein Erik Hagen brukt utrykket, og da tente Stoltenberg på alle pluggene og gikk ut av sitt gode skinn. Hvorfor? Følte han at noen satte for mye fokus på de faktiske forhold? I tillegg sa Olav Thon seg enig i uttalelsen til den tidligere svenske næringsministeren. To kjente norske personligheter som så konkret går ut og kritiserer styresettet vårt. Skummelt?
I forbindelse med valget i 2009, hvor Jens Stoltenberg ble valgt til landets statsminister, forelå det egentlig grunn til å få valget underkjent. Hvorfor? Jo, husker dere at TV2 viste et intervju med en innvandrer som påstod at de var ”truet” til å stemme Ap, og at hvis de ikke gjorde det ville ikke innvandrerorganisasjoner motta statsstøtte. Saken ble raskt lagt veldig stille. Jeg undres hvorfor? Fordi innvandreren løy? Fordi TV2 ble pålagt ”munnkurv”? Ikke vet jeg, men snodig er det.

I 2008 synes jeg å huske at det kom frem at Norge, som er betegnet som verdens rikeste land, har Europas dårligste veinett. Den gang ble det anslått at det ville koste omkring 700 milliarder å få norske veier reparert til akseptabel europeisk standard. Er det ikke ufattelig at det er mulig å la dette landet forfalle på en sånn måte?


Laupstad skole - råtner

De som sitter med makten prioriterer heller ikke skolene til barna. Gamle, mugne, ikke vedlikeholdte, nedslitte skoler er det vi har å tilby våre barn. Den eneste måten å få reparert en skole, eller få bygget en ny; er om den gamle ”tilfeldigvis” brenner ned! Og jeg undres; hvorfor er det ingen interesse blant vår politiske ledelse for å gjøre noe med dette? Er det fordi det i storby-Oslo er mulig å sende ungene til private, flotte, moderne skoler med eliten av lærere? Noe vi bare kan slå fast at blant annet ”sosse-Stoltenberg” har råd til?!?!

Og da kan jeg bare gå rett over på de eldre, de som har slitt for dette landet, for å bygge opp det velferdssamfunnet vi lever i. Hvorfor bor de på falleferdige sykehjem? Hvorfor er det ikke nok hender der til å ta vare på de gamle og dekke deres, i allefall, grunnleggende behov? Igjen undres jeg; er det fordi ”sosse-Stoltenberg” og resten av kortesjen hans har økonomi til å ha sine gamle boende på private sykehjem, store, flotte, godt bemanna sykehjem – hvor de som jobber der faktisk har tid til de gamle og deres behov?

Siden den regjeringen vi har pr i dag, i verdens rikeste land, ser seg nødt til å spare penger ved å legge ned offentlige sykehus, føler jeg at jeg får bekreftet det jeg sier; det spiller ingen rolle for sossene i regjeringsbygget hvordan sykehusdekningen blir lengre nord, sør, øst eller vest. Det at avstandene er større og de private sykehusene færre, er jo ikke deres problem. Her må det spares penger. Hva det norske folk mener, og spesielt de som bor i utkantstrøkene, hvor dette virkelig får store ringvirkninger, det spiller ingen rolle. Statsministeren med kortesjen har talt! Sånn blir det!

Har egentlig det norske folk noe de skulle sagt? Spiller det egentlig noen rolle for oss at Norge forfaller, både med tanke på skoler, sykehjem, sykehus, veinett? Ja, jeg mener; så lenge det finnes private alternativer for de rike og privilegerte – og for de som faktisk bor i områder hvor det finnes private alternativer?

Er det videre underlig at de som har skapt store verdier i dette landet tar pengene sine med seg ut til skatteparadiser i utlandet?

At vi nordmenn er nasjonalistiske, er det vel ingen tvil om. Men betyr det at den vanlige mannen i gata ikke kan skape verdier med god samvittighet? Og få lov å nyte godt av de verdiene som vedkommende skaper? Er det skattesystemet som vi har i dag virkelig rettferdig?

Til slutt vil jeg ta med en vesentlig ting i denne saken. Det spiller faktisk liten rolle for Stoltenberg hva som skjer i dette landet. Etter hvert vil han gå av, med en smell-feit pensjon. Liker han ikke det offentlige velferdssamfunnet han har vært i førersetet for å skape, ja da kan han bare pakke kofferten og flytte til et sted hvor han får innfridd sine behov. Dessuten har han mulighet til å kjøpe seg rettigheter.

Vet dere, jeg synes faktisk det er kvalmt når jeg ser den mannen sprade rundt og glise og si; det går ikke an å åpne for å bruke mer av oljefondet på skole, sykehjem, sykehus eller veier. Vi må spare. Oljen kan ta slutt en gang. Hvor er "nødhjelp-pakken til Norge?" Det er rett og slett kvalmt. Er det rart jeg innimellom tenker at svensken hadde rett; ”Norge er den siste Sovjetstat!”

Takk for oppmerksomhteten!!!

(Alle bildene er hentet fra Google søk!)

7 kommentarer:

  1. he, he... Aina... nesten en religiøs opplevelse dette her? *ler* ;-)

    SvarSlett
  2. Bra skrevet. Mange kloke ord.

    SvarSlett
  3. Har lest ganske mye tilbake i bloggen din, men tror ikke jeg har lest innlegget her. Jo, jeg tror svensken har rett. Vi forledes til å tro at vi stemmer på solidaritet, mens vi i grunnen stemmer på et maktregime godt inspirert av gamle sovjet. Dessverre.

    SvarSlett
  4. Dette var omtrent som å lese sine egne tanker. Flott skrevet!
    Jeg får ofte følelsen av at jeg er den eneste som tenker i denne banen, og synes det er rart at Stoltenberg har så mange tilhengere. Hvorfor blir han (og veldig mange andre politikere, spesielt fra AP)ikke gjennomskuet.
    Det manipulerte bildet i bloggen din beskriver godt en kommentar jeg selv hadde om Stoltenberg en gang; eneste forskjellen på Jens og Pinoccio er at Jens sin nese ikke vokser når han lyver.

    Så får vi håpe at vi klarer å velge politikere som tør å ta tøffe valg snart (om vi har noen). Helst før det går helt ad undas. Fortsetter vi i samme spor som nå, er jeg i grunn helt sikker på at Norge kommer til å spare seg til fant.

    Hilsen Anett

    SvarSlett
  5. Helt fabelaktig at det finnes flere som er enig i dette!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!