fredag 18. oktober 2013

Tur til Bredek!

Det var meldt strålende sol i går, derfor passet det ekstra bra med en tur opp til Bredek. Turen startet fra Storvollen i 11-12 tia og vi gikk oppover lia relativt sakte, siden turfølget mitt skulle logge en del cacher på veien opp.

Minusgrader gjorde at stien i partier var ganske glatt, isen hadde lagt seg som en tynn hinne over myrene slik at det var veldig greit å gå over dem.

Vel fremme på Bredek kunne vi fyre opp i ovnen for å prøve å få varmen i oss. Det var kaldt, til tross for at vi var godt kledd. Selv hadde jeg flere lag ull under "boblejakken" og turbuksa, tykke votter og fjellsko.

Mens turfølget mitt tuslet rundt i husene og tok bilder fikk jeg tint/romtemperert sushi, som skulle være dagens lunsj, samt laga litt kaffe og kakao. Etter at dette var klart gikk jeg også for å se meg litt rundt.

Husene er fulle av klenodier fra begynnelsen av 1800-tallet og frem til begynnelsen av 1900-tallet. Det er helt fabelaktig å gå rundt og se på alle gjenstandene, se på husene - og ikke minst filosofere over hvordan de levde her oppe i fjellet.

Etter å ha spist lunsj, drukket litt varm drikke og slappet av en stund gikk vi nok en gang rundt i husene og på tunet og så på alle tingene. Turfølget mitt er også lidenskapelig opptatt av historie, så da er det ekstra koselig å gå rundt og se og diskutere. Hva er dette? Hva brukte de dette til? Hvordan gjorde de det? Hvordan levde de her oppe? Alle disse spørsmålene som vi nok aldri får gode svar på.

Dagslyset var blitt til skumring, med ett begynte månen å dukke opp over fjellet. Bare noen minutter senere lå gården og badet så vakkert i lyset fra den glødende kula på himmelen.

I halv åtte tia hadde vi pakket sammen og var klar til å bevege oss ned til bilen igjen. Det hadde ikke blitt nok tid her oppe denne gangen heller. Jeg forstår ikke hvorfor det aldri blir nok tid?!?! Nok en gang var vi enige om at vi måtte opp til Bredek flere ganger, men snøen kommer snart, så da spørs det nok om ikke neste tur må vente til neste år.

Det var rett og slett vakkert å gå ned fra fjellet i månelyset og den blå himmelen som var full av stjerner. Stien hadde akkurat nok lys til at vi ikke trengte lykt for å gå trygt. Vi kunne også så vidt skimte nordlyset der det danset over himmelen. Kan livet bli bedre?!?!

For 3. gang i år hadde jeg gått hele runden forbi de tre gamle fjellgårdene. I tillegg til minst 2 turer som var bare opp og ned samme vei. Jeg blir aldri lei av dette stedet, historien er interessant og landskapet er bare vakkert.

Jeg takker turfølget så mye for en flott tur med mange interessante samtaler om livet her oppe på Bredek og gårdene rundt... og om livet generelt.

Det var minus 7,5 grader når vi satte oss i bilen og skulle kjøre i retur til Mo. Likevel føltes det ikke kaldt. I dag er jeg glad vi gikk opp i går, for nå har det lavet ned 10-15 cm snø i løpet av natta og formiddagen... vinteren er kommet til nord!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!