onsdag 16. oktober 2013

Tur til Slettafjellet!

I dag var det minus 2 grader når jeg stod opp, men sola skinte og den planlagte turen skulle så absolutt gjennomføres. Målet var Slettafjellet, hvor jeg faktisk aldri har vært før.

Kl 10:30 startet vi fra parkeringsplassen. Det bar oppover fra første meter. Altså fikk vi ikke gått kroppen varm før stigningen startet. Slitsomt, siden vi begge har vært asfaltslitere de siste to ukene... Men siden terrenget var jevnt stigende, uten at det var noen særlig bratte bakker, gikk det greit å gå de i overkant av 400 høydemetrene vi skulle opp.

Dette var en Ranatrasken-tur, ergo hadde vi dårlig med koordinater til sluttpunktet. Jeg markerte på GPS'en der kartet viste at Slettafjellet var og så gikk vi dit. 5 km opp på fjellet, men der var det ingen varde og intet klippepunkt... Men på fjellet ved siden av, en km tilbake, der så vi en varde. Kunne klippepunktet være er?

Så vi gikk mot varden, på Steinmurfjellet, gjennom nydelig fjellterreng med ett tynt hvitt teppe av nysnø på. Og skulle du sett; på toppen av Steinmurfjellet var sannelig Ranatraskenklippet: Slettafjellet! Ja, ja... jeg klippa kortet, fikk hjelp til å varme de ihjelfrosne fingrene mine og vi begynte å gå i retur.

Sola skinte og varmet faktisk ganske godt. Jeg var for dårlig kledd for denne turen, så jeg frøs en del både her og der. Ingen tvil om at vinterutrustningen må frem når jeg skal på tur fremover!

Kl 14:30 var vi tilbake ved bilen igjen. 9,76 km var tilbakelagt. Vi hadde gått litt over 500 høydemeter på 3 timer og hatt ca en times stopptid underveis.

Det var vanvittig godt å komme ut på tur igjen. Nyte sola, landskapet og føle at kroppen faktisk fungerer ennå... ;)

Det ble mye snakk om livet på landsbygda i Rana på 1800-tallet, spesielt om Bredek og menneskene der. Moro for meg å snakke med noen som er minst like interessert i dette temaet som det jeg er!

Nå skal jeg bare nyte ettermiddagen, kvelden og det faktum at jeg har klippet årets Ranatraskenklipp nummer 23!!! Og glede meg til morgendagens tur, som atter en gang blir til Bredek og Granneset!

2 kommentarer:

  1. Du og dine høydemeter! Blir sliten bare av å lese, jeg! ;)
    Ja, du må kle på deg! Bedre å ha klær å ta av seg enn å ikke ha klær å ta på seg.
    Nairo skulle nok gjerne vært med på denne turen, jeg tror han savner snø noe veldig :)
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet, snuppa, at her hos oss har vi stort sett ingen andre muligheter enn å klatre høydemeter hvis vi skal på tur. Det er høye fjell overalt! ;)

      Jeg må helt klart kle bedre på meg... flere lag med ull og noe vindtett utenpå!

      Snøen kommer snikende nedover fjellskråningene. Tror vi traff den på rundt 300 moh i går, men da veldig lite. På rundt 450 moh var det 1-2 cm over hele bakken - ergo vistes ikke stien. Men i oversiktlig fjellterreng gjør ikke det noe!

      Er spent på om det er hvitt på Bredek/Granneset i dag. De gårdene ligger på 400-430 moh.

      Håper du får en super dag!
      Klem

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!