torsdag 20. august 2015

Mitt turutstyr!

I sommer har jeg gjort noen investeringer i nytt turutstyr. Jeg har valgt å kjøpe utstyr som koster litt ekstra og som forhåpentligvis varer like lenge som det gamle og slitte.

Utenom disse nyinvesteringene har jeg stormkjøkken, liggeunderlag, fiskestang, skikkelige goretex klær og ellers det som bør være med. Som jeg kommer tilbake til i avsluttningen av dette blogginnlegget, skal jeg, ved en senere anledning) fortelle om hva jeg pakker med meg på langtur.


http://www.ospreyeurope.com/no_nb/pack-selector/xena-85?
Osprey Xena 85 liter (link)


Det første jeg kjøpte var ny sekk. Den gamle var ikke utslitt, men ble litt liten for å ha med på lengre turer. Først prøvde jeg en Bergans sekk, men den var udugelig. Så falt valget på en sekk fra Osprey. 85 liter, noe som gjør at det er god plass til alt som trengs på langtur. Denne sekken har holdt mål (så langt), den er god å bære og har mange reimer til å feste ting utenpå. Det eneste jeg savner er mulighet til å feste liggeunderlaget, noe jeg har løst med å bruke skireimer. En av fordelene med sekken er at det er mulig å ta av lokket og bruke som hofteveske. Kjekt når man bare skal gå en liten tur fra leiren. Det jeg synes er mest negativt er at det er mange reimer som henger og slenger. Noen er rett og slett for lange.


http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/jaktstovler/la-sportiva-elk-jaktstovel/p/1102512_1_style
La Sportiva (link)
Fjellskoene mine er 10-11 år gamle og har trasket og gått noen mil i fjellet. Til tross for at jeg har tatt godt vare på dem, var det bare å innse at når hele polstringen på innsiden løsnet, ja, da var de utslitte. Jeg valgte da å kjøpe nye. Identiske med de gamle. La Sportiva. Høye behagelige fjellsko som jeg har god erfaring med. Som med de gamle, har jeg ikke fått gnagsår fra dem selv om de er helt nye. Disse skoene er vanntette, så lenge man ikke får vann over kanten, selvsagt.

Garmin Oregon 550
I vår begynte jeg å innse at min gamle og trofaste GPS var begynt å bli utslitt. Bruken har vært enorm siden jeg kjøpte den for 5 år siden. Jeg er veldig fornøyd med den, så jeg gruet til å måtte kjøpe ny. Derfor kjøpte jeg en brukt GPS for å ha i back-up hvis den gamle plutselig skulle slutte å virke. Så hadde jeg litt flaks, for pappa ville gjerne bytte med meg. Den jeg kjøpte hadde stor skjerm, pappa hadde en identisk med min. Det byttet ble gjort i grevens tid, for det gikk bare ett par uker, så var den gamle død. GPS'en som jeg har og er så fornøyd med er en Garmin Oregon 550.


http://nettbutikk.bergans.no/soveposer/Vinter1/Senja-Ice-195-Right-Cobalt-SolidDkGrey-147364-p0000469878
Bergans Senja Ice (link)
Så har jeg hatt en utfordring til. Det er sovepose. For 4 år siden investerte jeg i en veldig lett dunsovepose fra The North Face (link), men den har bare ikke duget i det hele tatt. Ytterstoffet tålte ikke en dråpe fuktighet av noe slag, ergo ble dunene våte og dermed soveposen kald. Så fant jeg ut at jeg måtte ha en skikkelig sovepose nå som det blir høst og kaldt. Da falt valget på en dunsovepose fra Bergans, en til vinterbruk, jeg håper den holder meg varm. Nå har den bare vært med på en tur til nå, men den ble ikke fuktig i det hele tatt og var varm og god selv om temperaturen sank til 5-7 grader om natten.



Siden jeg ikke har telt, har jeg bare lånt ett av teltene til min yngste sønn. Han har ett vanlig telt og en gapahauk. Gapahauken (link) er veldig kjekk, den trenger ikke festes til bakken og kan derfor settes opp overalt. Men så bestemte jeg meg for å kjøpe ett lite og lett telt. Jeg fant ett som var både lett, enkelt å sette opp og hadde god nok vannsøyle til å tåle en regnskur eller ti. Dette har vært ett bra telt for meg og Mira på tur i sommer.

Jeg får spørsmål om både hva slags turutstyr jeg har, hva jeg har med i sekken, hva slags mat jeg har med, hvordan det er å gå alene i fjellet og om jeg tenker "hva hvis noe skjer". Disse tingene skal jeg komme tilbake til og fortelle litt om etter hvert. Men nå har jeg fortalt litt om turutstyret mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!