torsdag 7. juni 2018

Det er en del jobb med en så stor eiendom som Solbakken er!

De siste dagene har jeg og hårballene vært ute hele dagene. Jeg har planta ut en masse av grønnsakene, men det spørs hva det blir av dem i denne kulden.... men vi prøver, så får vi se.

På en av våre mange turer så jeg til min store forskrekkelse at fiskegjeldet var fallt ned! Skrekk og gru! Senere på dagen gikk vi nok en tur, for å få tørrfisken i hus.

Da var det lurt å ha meisen til en gammal ryggsekk å feste den på, for å bære den hjem.

Håpefulle hårballer hadde veldig lyst på fangsten...

Åkeren er blitt grønn og fin. Siden den er blitt gjødslet med både kumøker og kunstgjødsel håper vi det blir mange rundballer.

Det har vært isbrann på ca 1 dekar, så der er det en brun flekk som det ikke vokser noe på. I år kommer vi nok ikke til å så i der, vi får uansett rikelig med fór til de 10-11 sauene som kommer til høsten.

Når jeg går over åkeren og ser huset, ja, da er det bare å innse; vi må snart i gang med å få satt det i stand utvendig. Hadde bare været vært litt varmere... men vi vet at det må gjøres snart, for huset er iskaldt. Det varmeste og best isolerte bygget på eiendommen er hønsehuset til kyllingene. Der er det jevnt 20 grader. I huset sliter vi med å holde 13-14 grader. Godt vi har ullklær.

Det er koselig å se til kyllingene. De er blitt 5,5 uker når jeg tok disse bildene. I morgen er de 6 uker. Utrolig hvor fort de vokser, men så får de mye god mat også. Hønene virker også til å trives og kommer ut av huset sitt så snart jeg snakker utenfor. De er blitt så store at neste helg kan vi begynne å vente egg fra dem.

Det er moro med alt livet rundt på småbruket. Rådyr og elg har vi ikke sett siden det ble gjødslet på åkeren, men vi antar de vil komme tilbake etter hvert. Harene derimot, de er det mange av. Vi har også masse småfugler i fuglekassene og trærne rundt eiendommen.

Nå venter ei helg på Mo med jobb og Lasse får fortsette jobben her alene.

God helg, alle sammen!
Jeg håper sommeren kommer tilbake til oss i nord og at alle i sør får fortsatt fine temperaturer og sol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!