mandag 25. juni 2018

Test av Osprey Hikelite 18!

I februar ble jeg nok en gang kontaktet av Osprey, denne gangen ble jeg spurt om jeg ville teste den nye Osprey Hikelite 18. Siden erfaringen med å teste og skrive en vurdering av Osprey Xena 85 var så fin, sa jeg også denne gangen ja til forespørselen.

Jeg sliter ut minst en sekk av denne størrelsen hvert år, så sånn sett var det supert å bli spurt. Min gamle sekk trengte utskifting - og la meg si det med en gang; det ble ikke bare en utskifting å gå fra Bergans til Osprey. Det ble en enorm oppgradering!

Nå er det på høy tid å dele min erfaring med sekken.

Osprey Hikelite 18 er en dagstursekk, unisex, som fås i fargene grønn, blå, sort, grå og min favorittfarge: rød. Til min glede fikk jeg den tilsendt i rødt.

Sekken har ett bæresystem som jeg ikke har opplevd på en liten dagstur sekk før. Dere vet når en sekk klistrer seg til ryggen når man blir varm, fordi den er helt inntil  ryggen? Hikelite sitt bæresystem gjør at den ikke blir kommer borti ryggen, det er godt med luft mellom rygg og sekk. Suverent!

Her i nord har det vært mye regn i den tiden jeg har testet sekken. Så mye regn at jeg ikke hadde kunnet bruke sekken hvis det ikke hadde vært for at den har ett regntrekk i en liten lomme nederst. Da holder innholdet seg tørt, en detalj jeg ikke har sett på en dagstur sekk. Suverent!

Til min store glede var det dype utvendige lommer på begge sider av sekken. I ett elastisk materiale. Der holder både vannflaske og andre ting som jeg ønsker å ha lett tilgjengelig på plass, uten å falle ut når jeg bøyer meg. Noe jeg synes er viktig siden det er dumt å miste ting.

Inni den lille lommen øverst på sekken er det en liten smart detalj; en hempe for å feste nøkler. Det er kjekt siden nøkler har en merkelig tendens til å bli borte i sekken.

For mange er det viktig med vannsystem i sekkene. For folk som sykler er det nok veldig smart, for da slipper de ta den av for å drikke. Osprey Hikelite er klargjort for dette også. For meg er det ikke så viktig. Det er vann nok der jeg går tur, så en flaske i sidelommen er mer enn nok.

Her er en link til Osprey sin beskrivelse av sekken, hvor du kan se mange bilder av sekken og alle detaljene.

Du leser sikkert mellom linjene at jeg er veldig fornøyd med Osprey Hikelite 18. Den veier bare 670 gram. Hikelite finnes også i en større utgave på 26 liter, så hvis du ønsker en litt større sekk, får du det for en hundrelapp ekstra.

Så hvis du trenger en ny dagstur sekk i år, anbefaler jeg på det varmeste at du velger Osprey Hikelite. Den koster ca 800,- og er verd hver en krone. Komfort og praktiske detaljer gir turglede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!