torsdag 14. juni 2018

Jeg bygger nytt hønsehus!

Mens Lasse er på jobb denne uka fant jeg ut at jeg like greit kunne begynne å sette opp nytt hønsehus. De 5 Lohmann hønene kan ikke fortsette å bo i vedskjulet så alt for lenge de trenger mer plass både inne og ute.

De er ute hele dagen og virker til å storkose seg i den lille hønsegården sin, men den er alt for liten. Jeg ser ikke noe poeng i å bruke tid på å gjøre den større nå, for det er uansett bare midlertidig.

Tirsdag laget jeg råbygget og utpå kvelden fikk jeg satt inn døra midlertidig. Når den ble båret bort til bygget, gikk døra opp og traff ei rot så det ble hull i ett av glassene. Heldigvis ikke ett stort hull, så jeg tror jeg skal få fikset det med noe "lurium".

Onsdag gikk med til å plante en del grønnsaker, før jeg gikk i gang med å få opp asfalt platene. Før kvelden var omme hadde bygget fått plater på 3 vegger samt at gulvet var isolert og gulvplatene på plass.

Torsdag måtte det plantes mer grønnsaker før jeg fortsatte med prosjektet. Likevel ble det tid til å få isolert veggene, lagt på byggningsplast og satt opp takplater. Siden bygget er så lite (1,6 *2,4 meter) gikk radig.

Underveis i prosessen bestemte jeg meg for at jeg skulle sette inn ett vindu også. På baksiden, slik at det bare blir kveldssola som skinner inn.

I morgen tenker jeg å plante litt mer. Vi må jo ha rødbeter og flere fargerike gulrøtter.... Så skal jeg gå i gang med å legge gulvbelegg og kle veggene inni hønsehuset. Kanskje får jeg tid til å male tak og vegger også?

Jeg antar at hønene blir fornøyde når de får flytte inn i sitt nye hjem.

1 kommentar:

  1. Skal si du er flink! Altmuligkvinne! 👍😊🌹🌹🌹

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!