tirsdag 1. desember 2020

Kjellerbutikken!


I løpet av våren, sommeren og høsten er "kjellerbutikken" (vår helt private butikk i kjelleren for hjemmelaga mat) blitt fylt opp. På bildene ser dere de øverste hyllene. På de nederste står det isoporkasser med salta kjøtt og fisk. Blandt annet pinnekjøtt av lam og elg. Fenalårene henger til modning i taket.

Eggene er med på årets egglagringsprosjekt. I fjor lagret vi eggene i kalkvann og da var de like gode ett år senere. I år blir de lagret i ei hylle i kjellerbutikken. 2 fra hver måned. På nyåret skal jeg finne ut om det er like godt resultat av denne lagringsmetoden.


De to gåseggene vi fikk i april og de to måseggene fra i mai ble frokost først i desember. Så lagringen av dem har gått helt fint. De var like gode som når de er helt ferske. Hjemmelaga brød med hjemmelaga kaviar og vårens egg høsta i naturen. Hvis noen lurer; eggene ble sanka fra reder på vår eiendom. Og fugleforeldrene hadde nok egg til å ruge ut en ny generasjon selv om vi forsynte oss.


Nå er boksene på hylla begynt å fylles opp. Kamkaka, lefser og sjakkruter er på plass. Sønn og svigerdatter har lagt inn ønske om krumkaker, smultringer og risboller. Men jeg tror jeg handler inn og så kan de bake selv. Jeg har ei svigerdatter som er veldig flink til å bake og som garantert får til norsk julebakst også.

Jeg håper dere har en kjempefin førjulstid :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!