onsdag 27. juli 2011

Innhøstingen av skogens skatter er begynt!

I dag kom jeg meg ut for å skulle sjekke forholdene for multer, blåbær, piggsopp og kantarell. Det blir helt tydelig kantarell og piggsopp i år også. Jeg valgte å bare ta med meg noen få av de jeg fant, siden de ennå er så små. Men det er nå kjekt å vite at de er der ute i skogen i år også!

I tillegg til å sondere terenget for sopp, kom jeg over en myr med store fine multer. Det resulterte i 1 kg gule, fine bær! Om noen dager er det nok mulig å plukke like mye på samme sted. Blåbærene lot jeg være, selv om de begynner å bli gode nå. Jeg har mitt personlige blåbærsted, så jeg blir nok å dra dit å plukke bær. Og så har jeg jo funnet store mengder både piggsopp og kantarell der i fjor...

Det ser med andre ord ut til å bli et godt innhøstingsår i år også! ;)

4 kommentarer:

  1. Så flott resultat av fyrste innhaustingstur då! Gratulerer:) Er du også slik at du heldt moltestaden din hemmeleg? Ei eg kjenner er veldig nøye på å ikkje røpa seg... Men har forstått at det er godt molteår i år! Kjekt for dei som plukkar, og for dei som likar å smaka på sylta:)

    SvarSlett
  2. Jo, må si meg fornøyd med den første runden, ingen tvil om det. Sist år ble det ikke en eneste multe, bortsett fra den som ble plukket kilovis på Rema 1000!!! ;)

    Jeg holder ikke multeplassene hemmelig, det er mer enn nok bær for de som orker å gå litt. "Mine" steder er det et stykke å gå til. Men å nevne multe- eller sopp-stedene her på bloggen ville være å dra det langt; er jo mulig det er noen Mo-væringer blandt leserne, og da ville kanskje noen lite traffikerte veier her oppe i "buchen" bli en smule mer traffikert enn eierne ønsker?!?! ;)

    Heldigvis finnes det multer her i nabolaget, for rundt hytta var det nesten ingenting, og der pleier det være mye!!!

    Gleder meg til neste innhøstningsjakt! Spørs om det blir rett av nattevakt og ut i skogen om noen timer?!?!? :)

    SvarSlett
  3. Ingen ting er som lys piggsopp, yammi....

    Kantareller og annen sopp gidder jeg å plukke, men har blitt nestendrept av min mor mange ganger da jeg fortalte om alle turene hvor det var umulig å ikke tråkke på molta, for å nå frem til fiskevannet. Gidder bare ikke å plukke bær.

    SvarSlett
  4. He, he... Godt ikke alle plukker kantarell og multer! Det er musikk i mine ører! ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!