tirsdag 1. november 2011

Anvendelige og raskt lagde småbrød!

Dette er en oppskrift på noen nydelige små-brød som er helt fri for hvetemel og gjær, og i tillegg tar veldig kort tid å lage.

Når du sitter på en resturant og venter på maten, får vi ofte servert disse nydelige småbrødene med hvitløkssmør til, dette er en oppskrift på slike.

Fabelaktig som frokost, lunsj/matpakke, tilbehør til middagen, eller som kveldsmat.

Jeg lager deigen dagen i forveien, siden det er en kald deig, kan du lage en stor porson deig, og bare steke de du har bruk for der og da. Men de er fine å fryse, og tiner på minutter.

Deigen lager du av;
1 kg fint rugmel
200 g margarin
2-3 ss honning (sukker kan også brukes)
6 dl lettmelk
2 ss hjortetakksalt

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor, alle sammen, margarinen skjærer du bare i terninger. Kjør det sammen til en fast, men litt klissete deig. La deigen stå i minst en halv time, så den setter god smak av honning. Du ha litt ekstra rugmel til å kjevle ut deigen. Jeg pleier å dele den i fire deler som kjevles ut for seg. Bruk mye mel til utkjevlingen.

Når du har en 0,5 cm tykk leiv er det bare å skjære ut ruter (med f.eks. en pizza-skjærer). De trenger ikke være like store, eller nøyaktige ruter, skjær slik du ønsker.

Legg dem på et bakepapirkledd stekebrett og stek på 250 grader til de er gyldenbrune. Avkjøl på rist.

Server i stedet for brødskiver, som tilbehør til suppe/gryterett/lasanje, eller rett og slett bare med litt hvitløkssmør...

Kanskje ikke det sunneste brødet i verden, men åhhhh... så godt!!!

Ser det ikke delikat ut?

Håper jeg får høre hvis dere prøver!!!

8 kommentarer:

  1. Det må prøves!
    Blir fiskesuppe med sånne til middag i stusslivegen i dag.
    Tusen takk for oppskrift!

    SvarSlett
  2. Håper jeg får høre hvordan det smakte!

    Jeg glemte også å si at de kan lages med hvetemel også, da blir de helt like de som serveres på resturantene... ;)

    SvarSlett
  3. Hmm, skal prøves. Jeg er nok mere kokk en baker, men liker å ha noe annet til maten. Takker for tips.

    ps. Nydelig bildet fra nærmiljøet ditt lengre ned her!

    Ps2. Håper du er i enda bedre form i dag.

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrift - disse fikk jeg lyst til å prøve meg på. :)

    SvarSlett
  5. Siden du skriver om hvitløkssmør/saus fikk jeg lyst til å gi deg min egenkomponerte hvitløkssaus som de fleste liker godt.

    - bland en til to eggeplommer med rapsolje, evnt oliven om du ønsker den smaken. (raps = smaksfri)Rør til du får litt tynn majones.

    - salt, pepper, 2 fedd finhakkede hvitløk, litt paprikapulver inn i majonesen.

    - en boks seterrømme

    - Rør godt, og VIKTIG-> smak til med 7% edikk (ca halv topp, men smak til) Og litt sukker.

    - Til Pizza og pasta kan du ha i fersk basillikum og litt origano.

    Sausen blir litt tynn, så lag den i god til, og etter et par timer i kjøleskap har den riktig fylde! Om den blir servert i et fuktig lag, så passer restene av den grisegodt til dipp med saltet potetgull dagen derpå :)

    SvarSlett
  6. Roffens; denne skal prøves! I dag!!! Spennende. Tusen takk!!! :)

    SvarSlett
  7. Hei
    Tilbakemeldingen fra hele familien på dette brødet var at dette var kjempegodt til fiskesuppa :o)
    Neste gang skal jeg leke meg med litt urter i deigen.
    Tusen takk for oppskrift!

    SvarSlett
  8. Åh... så bra! Jeg tenkte også på å ha f.eks. fersk hvitløk m.m. i.... det hadde nok blitt fabelaktig til fiskesuppe!!! I allefall for oss hvitløkselskere!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!