torsdag 24. november 2011

Hva jeg har i tursekken?!?!

Kjersti fra bloggen Pilaris spurte i går; Hva har du i tursekken? Jeg fant ut at det ble håpløst å prøve å svare som en kommentar, så jeg viser og forteller her i stedet! :)

Alt etter om jeg skal på en lang eller en kort tur velger jeg mellom mine to Bergans sekker. Enkelte ting er med uansett, andre ting er bare med i den store sekken.

I den lille sekken har jeg dette; sitteunderlag, kniv, fyrstikker, buff, matboks, hansker, vannflaske, kopp med varm drikke, myggspray, GPS, lille-kameraet, dopapir og servietter, plaster og litt førstehjelpsutstyr, penn, ekstra batterier, brødposer.

I den store sekken har jeg i tillegg; vanntett pakke-pose med ullundertøy og ullsokker, vannavstøtende hansker, kviv, tursag, turhåndkle, båltennstikker, nødmatpakke med knekkebrød og rett i koppen-suppe/kakao, 2 liters vannpose med drikkesystem, liten såpe og liten klemmelys. I tillegg til det som vises på bildet har jeg en Bergans packlite-jakke. Ofte har jeg også med speilreflekskameraet. Planlegges bål så har jeg også med litt bålmat, selvsagt! ;)

Joda, mye å ta med, men man vet aldri hva man kan få bruk for. Og jeg har hatt bruk for alt, ikke på samme turen, men jeg vet jo ikke på forhånd på hvilken tur jeg får bruk for hva.

Når sopphøsten er i gang har jeg også med meg et par sammenbretta papirvesker som er forsterket med tape i bunnen. De er nyttige når man går seg på et stort teppe med fantastiske sopp. I multe-tiden har jeg med meg en pakke med frysebeger, for man vet jo aldri når man kommer over en knall-orange myr!

Jeg velger Bergans sine sekker siden de har fantastisk god bære-evne. Bergans sin packlite-jakke har veldig god passform, er så og si vindtett og vannavstøtene. Ellers er det helt vanlige produkter. Dryppsikker vannflaske, mange zipp-lock-poser for å holde diverse utstyr og mat tørr. Koppene for varm drikke er faktisk av det ekstremt rimelige slaget, men de er tette og holder varmen i mange timer.

Ja, nå vet dere det også!!!  ;)

4 kommentarer:

  1. Du er virkelig velutstyrt på tur! Men jeg tror at alle har forskjellige måter å gå på tur på. Noen har småturer tilpasset små barn, noen går bare på soppturer, noen går på turer for å lufte hunden, noen går på langturer for å nyte natur og stillhet og noen går på cachetur. Og til og med er det noen av oss som kombinerer to eller flere av disse turmulighetene :)
    Jeg skal så absolutt ta med tipsene dine i samleinnlegget mitt!

    SvarSlett
  2. Kommentar nr2: (faens blogspot) Genialt innlegg Siv Anita! Tror jeg skal adoptere ideèn, kan jaggu bli flere turutstyrs innlegg til meg dette. Ellers deler jeg dette med å ha med småposer i sekken. De er geniale til å skille klissete halvspiste matpakker, plukke rask i osv... Ikke minst for å plukke gamle haglpatroner og annet plastdritt som sløve friluftsfolk legger igjen overalt. Førstehjelpsutstyr har jeg alltid med også. Tenk den dagen man står der og tenker på førstehjelpsposen hjemme, mens blodspruten står...Grøss.

    SvarSlett
  3. Akkurat det med å plukke opp søppel etter andre gjør jeg også, men jeg blir kraftig provosert av det; hvorfor er det så jævli tungt å bære en TOM Imsdal flaske ned fra fjellet, når du bærer ei FULL flaske med deg opp på fjellet?

    Matpakker hører alltid hjemme i en matboks, dessuten er den tomme matboksen prima for å putte andre ting man finner på sin vei... Jeg pleier finne mye rart på min vei... ;)

    SvarSlett
  4. hva er klemmelys?

    Fin liste :-) skal på tur selv i sommer og ble tipset av Kjersti om siden din og Norge på tvers turen deres.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!