søndag 11. januar 2015

Renovering av sokkel leiligheta!

Skrekk og gru for en jobb! Men nå er jeg i god gang med renovering av sokkel leiligheta i huset mitt. Nå som jeg har fått bedre oversikt over hvor ille det virkelig er der nede, så har jeg fryktelig dårlig samvittighet for han som bodde der... huff...

Jeg starta rett over nyttår med å rive veggen mellom soverommet og gangen. For ett "makkverk" som var satt opp, men jeg fikk den vekk.
Så la jeg og eldstemann nytt tak, jeg satte opp ny vegg, la plater på veggene, gulv og taklister. Etterpå fant jeg ikke spiker, så jeg måtte vente med å sette fast lister rundt dør og vindu.

Elektrikeren var her på fredag. Han koblet ut strømmen til kjøkkenet (siden det skulle rives) og la opp ny strøm til soverommet og delvis til stua. I tillegg gikk vi over hvor mye som må gjøres videre. Det var i grove trekk enkelt; alt må skiftes!

Soverommet ble veldig bra. Her er bilder av hvordan det så ut før og hvordan det var underveis i prosessen.

I går brukte jeg ettermiddagen og kvelden på å få revet det gamle kjøkkenet. Det var knøttlite, men nå er en vegg mot en bod revet og rommet er blitt langt over dobbelt så stort.

Siden jeg har bestemt meg for å ikke leie ut igjen, så velger jeg å beholde trappa opp til 1. etg. Den blir bare kledd inn og så setter jeg inn ei dør.

Når guttene flytter hjemmefra kan jeg eventuelt leie ut til en student, det er jo bare å holde døra både øverst og nederst i trappa låst.

Kjøkkenet er nå ribbet til skinnet, bare rene betongvegger og betonggulv igjen. Bortsett fra at det er litt trevirke i veggen mot WC, der skal jeg bare legge nye plater utenpå.

I dag er planen å få lagt nytt tak. Deretter platekle noen vegger og legge pergogulv. Mye jobb, men det går ganske fort siden rommet er helt ribbet.

Jeg kjøpte en komplett (brukt) kjøkkeninnredning fra 2008, som vi (jeg og guttene) hentet på torsdag og som står og venter i garasjen. Det blir innebygget komfyr, microbølgeovn, kjøleskap/fryser og koketopp. Hvordan løsningen blir er jeg ikke helt sikker på enda. Jeg får se og vurdere når rommet står ferdig.

Ja, sånn går dagene hos meg. Selv om jeg har fri fra jobb blir jeg ikke arbeidsledig. Siden jeg liker å holde på med dette er det bare en kosejobb - til tross for at det er slitsomt.

Håper dere får en flott søndag videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!