søndag 24. januar 2021

Fjelltrimmen Dønna ~5/10~ #Kleiva


Lørdag og sola dukka opp etter at uværet "Frank" hadde rast det værste av seg. Jeg tok med meg hårballene for å finne turmålet "Kleiva", som er en del av Fjelltrimmen Dønna. Jeg viste at jeg skulle starte ved fotballbanen på Solfjellsjøen, gå til Turibu og så følge merkinga til Kleiva. 

Jeg studerte kart og fant fjellet Kleiva på det. Det så ut til å bli en grei tur, så vi la i vei med friskt mot. Denne Turibu fant vi ikke, men terrenget er oversiktlig, så vi gikk opp på Kleiva. Man skulle jo tro det var der turpostkassen var. Men der fant jeg ikke så mye som en varde. 


Sola skinte og vi gikk videre mot Liss Kleiva, kanskje den kunne være der? Men ei heller på Liss Kleiva var det så mye som en varde... Kunne det være på Stor Kleiva? Jeg syntes å huske at det i turbeskrivelsen stod at turmålet var i ei bjørk ved Høgkleiva? Høgkleiva var ikke på kartet, men på ett av disse fjellene måtte det jo være.

Joda, i ei bjørk rett nedenfor toppen av Stor Kleiva (navn i følge kartet) var postkassen, vi skrev oss inn og gikk ned til bilen. Turen som totalt kunne vært ca 1,2 km ble ca 3,9km. Sånn er det når man ikke er lokalkjent og ikke har koordinater å navigere etter.

For andre som måtte ha lyst til å gå til Kleiva for å skrive seg inn i turboka, så kan jeg opplyse om at koordinatene er; N66 06.136 E012 29.993. Og så er det bare å huske at turmålet Kleiva, ikke er Kleiva, men Stor Kleiva (ev. Høgkleiva for de som er lokalkjente).

Turen minnet meg om den første gangen jeg gikk Ranatraskenturen til Slettafjellet. Slettafjellet var greit å finne, men der var det ikke noe Ranatraskenklipp å finne. Det viste seg at klippepunktet Slettafjellet var på nabofjellet; Steinmurfjellet, så jeg fikk gå noen km ekstra å lete den gangen også. Her er link til det jeg skrev om den turen, den gangen for 7,5 år siden.

Nå er ikke fjellene på Dønna slik at det er noe problem å ta seg opp og ned igjen, men jeg liker å vite hvor jeg skal og helst ha koordinater til stedet. Greit med GPS, kart og kompass selv på korte turer.

Etter å ha funnet Kleiva og fått noen etterlengta solstråler dro vi hjem igjen. God mat og en time på sofaen. Strålende fornøyd med å være halvveis med Fjelltrimmen Dønna 2021.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!