tirsdag 16. august 2011

Årets tur til Fisklausvatnet!

Søndag tok jeg med meg utstyr for blåbærplukking, cachejakt, Ranatrasken-klipp og store-Nikon, og la i vei mot Fisklausvatnet. Turen er ikke lang, kanskje bare en halvtimes tid fra parkeringsplassen.

Stien og skogen var knusk-tørr, fjellblåbæra var ennå liten og for det meste grønn og multekartene virket helt inntørket. Det har vært mye vind her i nord i sommer, så jeg antar at det er årsaken til tørken.

Solen skinte, og til tross for at det blåste en del var det fint å gå innover mot vatnet. Jeg fant 2 kantarell ved stien... Men all annen sopp var inntørket, vel, for så vidt var de to kantarellene også det...

Fisklausvatnet, som forøvrig slett ikke er fritt for fisk (holder med statskort for å fiske her), åpenbarer seg vakkert på toppen av bakken. Ved naustet til Statskog finnes en fin bålplass. Her klippet jeg årets 7. Ranatrasken-klipp.

Så tuslet jeg tilbake (var mye vind her), og et par hundre meter derfra fant jeg cachen. Midt mellom veien og Fisklausvatnet ligger et lite tjern. Her finnes det også fin fisk, sies det. Herfra er det flott utsikt mot Okstindene og Okstindbreen. Skulle vært der oppe også...

Rundt tjernet fant jeg 2-3 liter fine blåbær, sånn at en ny dose blåbærmuffins kunne lages. Jeg kjenner jeg gleder meg masse til mandag i neste uke, for da skal jeg legge kursen innover mot Virvatnet. Ranatrasken-klipp der også, fin og god sti å følge. Jeg krysser fingrene for at været ikke blir alt for ille, men på den andre siden spiller det ingen rolle, siden jeg har gode klær.

Er det ikke både vakkert og fristende med slike stier i skogen?

6 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut!!! Sommeren 2013 du, da har vi nord-norge-planer!!! Gleder meg allerede :)

    SvarSlett
  2. Åh, så spennende!!!

    NordNorge og jeg kommer til å vente i spenning på midten av Norgeskartet!!! ;)

    KLEMME-KLEMMER

    SvarSlett
  3. Det så herlig ut (som vanlig). Også fant du enda mer blåbær! Hurra!

    SvarSlett
  4. Ja, Kristine, det er herlig. Problemet er at man bare vil MER. Jeg vil ikke være hjemme, men på tur!

    Blåbær... det er så lite av den her. Så jeg håper jeg finner mer i Hemavan i helga. Hvis ikke får jeg planlegge tur til mulige blåbærsteder i neste uke! ;)

    SvarSlett
  5. Vi går virkelig inn i favoritt årstiden min. Høst i skogen og på fjellet er bare lykke :)

    Et koselig innlegg.

    SvarSlett
  6. Helt enig, Roffen! Høst er bare magisk, håper du også kommer deg ut på tur i høst! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!