fredag 19. august 2011

Høsten, den vakreste tiden på året!

Høsten må være den vakreste tiden på året. Alle de flotte fargene i naturen. Alle innsektene er borte. En fargerik og solfylt høst er noe av det flotteste som finnes! Enig?

Fargene endrer seg fra grønn til gul, orange og røtt. De siste blomstrene nyter høstsolen og vi kan glede oss over alle fargenyansene rundt oss.


Den vakreste tiden på året å dra på tur i fjellet, som her, innover Glomdalen med elva som lyser turkis av smeltevannet fra Svartisen. En tur vi tar hvert år i august eller september. Blåbærlynget er en halvmeter høyt, man trenger nesten ikke bøye seg for å plukke av de store fine blåbærene. De årene det er blåbær da!


Mofjellet er også flott i høstens farger. Litt utpå ettermiddagen, som her, når månen vises så tydelig, er det nesten en trollsk stemning i fjellet. Utsikten er formidabel over byen, fjellene og havet langt der ute i horisonten.


Noen år har jeg klart å få plantet i den hjemmelagde trillebåra på hytta, og når den står i all sin høstprakt, da er den bare vakker. Nå skal det sies at denne har ”tatt kvelden”, så til våren må jeg se å få laget en ny!

I høst er det så mange turer jeg har lyst til å ta. Både Virvatnet, Saltfjellstua, Sauvass-stua, Risfjellet, Falkflåget, Stangfjellet, Mofjellet, Glomdalsvatnet og ikke minst Blakkådalen klør jeg etter å besøke. Det er bare så dumt at tiden går så fort.

Om tre måneder forsvinner sola helt og vi går to måneder i totalt mørke i møte. Mellom midt i november og midt i januar finnes det intet sollys her hos oss. Vi merker allerede at vi nærmer oss. Fra å ha det lyst hele døgnet, har vi nå høstmørket truende om kvelden og natta.

Klart det er koselig med levende lys inne, bålkos ute og fyr i ovnen. Men jeg liker nå den lyse årstiden best. Ingen tvil om det. Selv om temperaturene synker, er det varmt og godt ved bålet.

Det blir interessant å se hvilke turer jeg kommer meg på utover høsten. Og dere vil selvsagt bli oppdatert! ;)

2 kommentarer:

  1. Sykt flotte høstbilder du har postet her. Er veldig enig med deg om at høsten er turtid. Ingen ting er som å gå med hele familien på høsttur mens fårikålgryta putrer hjemme :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Roffens!

    Det er koselig å ha med hele "gjengen" sin på tur, ingen tvil om det. Men jeg kan kose meg alene på tur også, med en god krimbok på ørene!!! ;)

    Bare gleder meg til neste tur jeg, nå!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!